امید بایرام زاده:

توجه به ورزش و جایگاه آن در ارتقای سلامت اجتماعی یکی از فاکتورهای مهم در جوامع توسعه یافته محسوب می‌شود. نمونه‌های بارز این موضوع را می‌توان در هزینه‌کرد برای ورزش‌های همگانی در کشورهایی که نظام سلامت آنها در سطح بسیار بالایی قرار دارد، مشاهده کرد. این موضوع در کشور ما آنچنان که باید جا افتاده […]


ساوالان خبر (savalankhabar.ir)

توجه به ورزش و جایگاه آن در ارتقای سلامت اجتماعی یکی از فاکتورهای مهم در جوامع توسعه یافته محسوب می‌شود. نمونه‌های بارز این موضوع را می‌توان در هزینه‌کرد برای ورزش‌های همگانی در کشورهایی که نظام سلامت آنها در سطح بسیار بالایی قرار دارد، مشاهده کرد.

این موضوع در کشور ما آنچنان که باید جا افتاده نیست و اشخاص و گروه‌های اجتماعی تنها برای گذران وقت و انجام تفریحات سالم به آن می‌پردازند اما در این بین توجه به تماشاگران ورزشی نیز مسأله‌ای مغفول مانده‌تر از خود ورزش تلقی می‌شود.

تعریف مناسبی که برای یک تماشاگر حرفه‌ای یک رشته ورزشی می‌توان عنوان کرد این است: « فردی که به صورت حرفه‌ای اخبار و رویدادهای رشته ورزش مورد نظر را در سطح منطقه‌ای ملی و بین‌المللی دنبال می‌کند و آشنا به فنون و اصطلاحات تخصصی رشته ورزش مورد نظر می‌باشد» اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ما در کشور خود تماشاگر حرفه‌ای ورزشی داریم؟ اگر وجود دارد در بین کدام یک از رشته‌ها سازمان‌یافته‌تر و چشم‌گیرتر است؟

گذشته از تمامی موضوعاتی که در این حوزه به صورت تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است، باید به صراحت عنوان کرد که نه‌تنها هیچ رشته ورزشی در سطح استان اردبیل به صورت حرفه‌ای تماشاگر ندارد بلکه حتی رویدادهای بزرگ ورزشی در سطح ملی و بین المللی نیز در رشته‌های مختلف مخاطب آنچنانی در میان مردم استان اردبیل ندارد.

اما این موضوع از چند جهت قابل طرح است؛ نخست اینکه توجه لازم به تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مسابقات ملی مثلا در فلان رشته ورزشی در سطح استان چندان که باید از سوی هیأت‌های ورزش جدی گرفته نمی‌شود.

دوم اینکه مشوق‌های لازم برای جذب مخاطب و توجه به تبلیغات در این حوزه در اندکی از موارد نیز به صورت تخصصی انجام نمی‌گیرد و غالبا تبلیغات در این حوزه در سطح نصب بنر و پلاکارد در خیابان‌های اصلی شهر انجام می‌گیرد که روشی کاملا منسوخ است.

اما سوم اینکه مردم و به‌طور اخص دوستداران ورزش غالبا با واژه تماشاگر حرفه‌ای آشنا نیستند و باید این مسائل و آموز‌ه‌های لازم در این حوزه مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد تا بتوانیم نتیجه مطلوب را دریافت کنیم.

در نهایت باید اهتمام ویژه‌ای از سوی نهادهای متولی ورزش در جذب حداکثری تماشاگر حداقل در زمان برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی وجود داشته باشد تا بتوانیم مسأله فرهنگ‌سازی در این حوزه را با جدیت پیش ببریم و بتوانیم همانند تجربیات مناسب سال گذشته در حوزه رشته ورزشی والیبال، مدعی پذیرایی مطلوب از مسابقات بین‌المللی باشیم.

آنچه که اکنون ورزش اردبیل با آن دست و پنجه نرم می‌کند تنهایی آن در میادین مختلف ورزشی است که نباید اجازه دهیم این مسأله بیش از این گسترش پیدا کند و با ارائه راهکار عملی و اجرایی کردن آن به دست نیروهای متخصص در این حوزه درمانی برای آن بیابیم.

**********************
یادداشت از: امید بایرام‌زاده
**********************

انتهای پیام/فارس