میر معظم ابراهیمی

اگرچه اتمام پروژه راه آهن اردبیل-میانه از سالیان پیش، از درخواست‌های اصلی اهالی استان بوده است، اما آنطور که باید و شاید در سطح #ملی جدی گرفته نشده بود.


ساوالان خبر (savalankhabar.ir)

▫️در بازدید اخیر رئیس کمیسیون عمران مجلس و معاونین وزیر راه و شهرسازی، پروژه #راه_آهن اردبیل-میانه به عنوان فعالترین پروژه ریلی کشور معرفی شد؛ این گزاره حاوی پیامی مهم و در خور توجه است. رمزگشایی و درک صحیح از چگونگی تبدیل یک پروژه تقریبا تعطیل با تخصیص بودجه ۷ میلیارد تومان در سال ۹۴، به #فعال‌ترین پروژه ریلی کشور با بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی، موضوعی است که می‌تواند در سایر پروژه‌های استانی مورد استفاده تصمیم‌گیران استانی قرار گیرد.

▫️اگرچه اتمام پروژه راه آهن اردبیل-میانه از سالیان پیش، از درخواست‌های اصلی اهالی استان بوده است، اما آنطور که باید و شاید در سطح #ملی جدی گرفته نشده بود و در گذر زمان به یک پروژه بلاتکلیف و رهاشده تبدیل شده بود. اولین گام برای باززنده‌سازی پروژه، ایجاد هسته اولیه معتقد به انجام و اتمام پروژه بود. انتخابات مجلس دهم با تشکیل #مجمع_نمایندگان متحد، زمینه این مهم را فراهم ساخت. اتحاد و اتفاقی که به سرعت شیر ژیان تفرقه‌های سابق داخل استانی و بی‌تفاوتی‌های دولتی را به زانو درآورد.

▫️بعد از بازدید حضوری مجمع نمایندگان از پروژه و رسیدن به فهم مشترک در مورد لزوم به سرانجام رساندن آن؛ گام دوم همراه کردن تصمیم‌گیران ملی با مسئولین استانی بود. #تذکرات_جدی از تریبون مجلس به رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با یادآوری قول‎‌های رئیس جمهور برای اتمام پروژه در پیشگاه اهالی استان، مهمترین ابزارهای مجمع نمایندگان برای وارد کردن شوک و فشار جدی به مسئولین کشوری برای توجه به پروژه بود.

▫️در گام بعدی و بعد از ذوب شدن یخ‌های بی‌تفاوتی‌ها و ایجاد انگیزه لازم برای رفع بی‌عدالتی‌ها، لازم بود تا برای رسیدن به یک اراده واقعی، جزئیات بصری-فنی بیشتری در اختیار تصمیم گیران ملی-استانی و افکار عمومی قرار گیرد. #بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس، معاونین وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، مقامات استانی و اهالی رسانه از قطعات مختلف پروژه باعث شد ارتباط ذهنی و تعلق خاطر بیشتری با پروژه در بین مسئولین ملی-استانی و افکار عمومی استان حاصل شود. دیدن‌هایی که باعث شد شنیده‌های تلخ از پشت تریبون مجلس به یک تفاهم دو جانبه استانی-کشوری تبدیل شود.

▫️گام بعدی اجرایی شدن ایده‌هایی بود که به واسطه این بازدیدها شکل گرفته بود. تعیین زمان برای اتمام پروژه و تعریف #بودجه متناسب با زمان‌بندی موضوعی تاثیرگذار بر سرنوشت پروژه بود. علیرغم محدودیت‌های مالی دولت، میزان افزایش بودجه و همچنین منابع مختلف برای امکان افزایش بودجه در جلسات مختلف طرح و برای تصمیم‌گیری معرفی می‌شد.

▫️با وجود این تلاش‌ها یک #منبع_اختلال جدی در این روند قابل مشاهده بود. حضور کمرنگ و عدم جدیت در تیم استانداری سابق روند پیشرفت امور را با کندی همراه کرده بود. با تعویض این تیم، وحدت و تعامل قدرتمندی در استان در حول تمرکز برای تامین مالی پروژه و اتمام آن در سریع‌ترین زمان ممکن به وجود آمد.

▫️مجمع نمایندگان استان، تیم استانداری و نماینده ولی فقیه در استان به عنوان اضلاع اصلی مدیریت استان به همراه اصحاب رسانه و همراهی افکار عمومی؛ فضای جدی را برای پیشبرد پروژه ایجاد کرد.

▫️در سایه تلاش‌های همدلانه و با تعریف #فاینانس_داخلی به مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان که در کنار بودجه سالیانه دولتی، در مدت سه سال به پروژه در حال تزریق است، مساله مالی پروژه راه حل مناسبی یافت. با این اقدام، بر شدت فعالیت پیمانکاران قطعات مختلف افزوده شده است به نحوی که طبق برنامه زمابندی تعریف شده، زیرسازی پروژه تا پایان شهریور ماه سال آتی به اتمام خواهد رسید و در طول سال ۹۸ حدود ۹۰ کیلومتر از مسیر پروژه ریل گذاری خواهد شد. در سال ۹۹ با اتمام ریل گذاری کل مسیر و آماده شدن ایستگاه‌ها، علایم و… پروژه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید و این بار اردبیل به صورت واقعی سوت قطار را خواهدشنید.

▫️درک درست از اهداف استانی، رسیدن به #توافق و #تفاهم درباره اهداف، ایجاد انگیزه در سطح مقامات ملی-استانی، همراه کردن افکار عمومی، آشنا شدن عوامل دخیل از جزئیات طرح با حضور در بازدیدهای میدانی، تعریف زمانبندی و تعریف منابع مالی پایدار، از میان برداشتن و جایگزین کردن عوامل ایجاد اختلال با نیروهای همگرا و ایجاد هم افزایی بین نیروها، اصلی‌ترین اقداماتی است که در تبدیل پروژه راه آهن اردبیل از وضعیت نیمه تعطیل به فعالترین پروژه ریلی کشور دخیل بوده است.

انتهای پیام/