میرمعظم ابراهیمی

علیرغم تمام مناقشات، رسانه‌های کاغذی با اقتصاد متکی بر آگهی و رپورتاژها به حیات خود ادامه خواهند داد.


ساوالان خبر (savalankhabar.ir)

میر معظم ابراهیمی

جنگ پیدا و پنهان بین فعالین رسانه‌های کاغذی و مجازی، در حال تبدیل شدن به یک موضوع جدی در بین فعالین عرصه رسانه‌ای استان است. ظهور فضای مجازی، تغییرات آشکاری را در سرعت و کیفیت انتشار اخبار و مطالب ایفا کرده و این موضوع علاوه بر تاثیرات محتوایی در رسانه‌های کاغذی باعث ایجاد رقیبی جدید برای این رسانه‌ها، در اقتصاد مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای شده است.

سرعت آنی در انتشار اخبار در فضای مجازی در کنار عمومیت‌یافتن رسانه‌های صوتی و تصویری باعث شده است تا نقش رسانه‌های کاغذی در انتشار اخبار به شدت کاهش یابد و این وظیفه مهم از دوش این رسانه ساقط شود. با عمومیت یافتن استفاده از اپلیکیشن‌های مجازی به مانند تلگرام، اینیستاگرام و… اطلاعات اخبار و تحلیل‌های مختلف از طریق این ابزارها محبوبیت زیادی یافته است.

به نظر می‌رسد مناقشه بین فضای مجازی و حقیقی با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و بحث نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های تبلیغاتی تشدید شود. در حالت عادی نیز دعوت شدن فعالین مجازی توسط روابط عمومی ادارات و صاحبان قدرت که خواهان ارتباط قدرتمند با مخاطبین خود هستند، از طرف افراد منتسب به رسانه کاغذی، نوعی دهن کجی به خود محسوب می‌شود.

عموما آنچه در این میان مورد غفلت قرار می‌گیرد نقش و تاثیر اصحاب قلمی است که به دنبال تولید و انتقال پیام هستند و از ابزارهای مختلف مکتوب و مجازی برای انتقال دیدگاه‌های خویش بهره می‌برند. در حقیقت باید بین تولیدکنندگان محتوا و پایگاه‌های انتشار آن تمایز قائل شد. اگر چه در برخی موارد تولید کنندگان محتوا همان مدیران پایگاه‌های انتشار محتوا نیز هستند، اما پیام‌های تولید شده توسط این افراد از طریق منابع مختلف انتشار می‌یابد و نقش عمده‌ای را در هدایت افکار عمومی برعهده می‌گیرد.

در حقیقت تمایز نهادن بین تولید کنندگان و انتشار دهندگان پیام به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از طرفین درگیر در اهمیت رسانه مکتوب و مجازی داشته باشیم. تولید کنندگان پیام عموما ارجحیتی در بین ابزارها نمی‌بینند و به استفاده توامان از ابزار مکتوب، برای آرشیوسازی و امکان ارجاع مطالب، و از ابزارهای مجازی، برای ارتباط گسترده با مخاطبان بالقوه، بهره می‌گیرند. این افراد عموما در این مناقشه مبتنی بر اقتصاد تبلیغات، بیطرف هستند و میدان را به کسانی می‌سپارند که در این تغییرات فضای قدرت، سود و زیان اقتصادی شامل حالشان می‌شود.

اگر به نحوه اهمیت یابی برخی کانال‌های فعال در فضای مجازی دقت داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این افراد با مداومت در مدیریت کانال، ثبات قدم و تولید محتوا و همچنین پخش اخباری متنوع سعی کرده‌اند تا در طول چند سال فعالیت خود، برند خاصی را برای خود ایجاد کنند. این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که متوجه شویم، فضای مجازی استان شخصیت پیدا کرده است و کسانی هستند که ادعا دارند میزان عظیمی از تاثیرگذاری این فضا متعلق به آنهاست و کسانی که قصد انجام فعالیتی در این حوزه را دارند می‌توانند از طریق این افراد این کار انجام دهند. این افراد همچنین در مقابل مطالب مرتبط با تخریب فضای مجازی واکنش نشان داده و از هویت و مفید بودن فعالیت خویش در مقابل رسانه‌های مکتوب دفاع می‌کنند.

در هر صورت علیرغم تمام این مناقشات، رسانه‌های کاغذی با اقتصاد متکی بر آگهی و رپورتاژها به حیات خود ادامه خواهند داد و مجبور خواهند بود که از امکانات فضای مجازی نیز بهره‌مند شود، از طرف دیگر الزاما قسمتی از منابع مالی سنتی خود را به نفع فضای مجازی از دست خواهندداد. مدیران کانال‌های تلگرامی و پیج‌های دارای فالوور زیاد در سایر اپلیکیشن‌ها نیز مجبور خواهند تا با سیل رقبای جدید در این فضا رقابت کنند.

انتهای پیام/