سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بعد از سه سال دوندگی مشاهده کردم که در بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های زیرساختی هیچ نامی از اردبیل نیست و بی‌توجهی نمایندگان ادوار گذشته نیز موجب شده تا اردبیل با بودجه‌های قطره‌چکانی پروژه‌های خود را پیش ببرد.


ساوالان خبر (savalankhabar.ir)

اعتبارات همواره یکی از موانع توسعه استان اردبیل بوده و شاید بهانه‌ای برای کم‌کاری مدیران نیز شده است. هرچند هر مدیری که مدعی اعتبارات اندک در اداره خود است می‌تواند با پیگیری و کار و تعریف پروژه نظر مسئولان استانی و ملی را برای افزایش جلب کند اما همین تنبلی مالکیت کار موجب شده تا اردبیل به‌تعبیر خود مسئولان با عقب‌ماندگی عمرانی مواجه شود.
موضوعی که موجب شد تا یکی از نمایندگان استان با حضور در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آن خاتمه داده و حداقل برخی پروژه‌های زیرساختی را به وضعیت مطلوب اعتباری برساند.
گمنامی استان اردبیل در جدول بودجه‌های عمران؛ «سهم‌خواهی در اعتبارات بودجه نه امتیاز “فردی”
بعد از ۲۰ سال پیگیری، اردبیل در سال ۱۳۷۲ طعم استان‌شدن را چشید و امروز با گذشت ۲۶ سال از این رویداد به‌تعبیر مسئولان همچنان گرفتار گمنامی در برخی ردیف‌های بودجه‌ای است؛ روندی که به‌نظر می‌رسد نشانه‌هایی از تغییر در آن دیده می‌شود.
صدیف بدری تصریح کرد: این وضعیت تأسف‌بار موجب شده بود برخی استان‌ها اعتبارات مطلوبی از آن خود سازند و در مقابل به‌عنوان مثال راه‌آهن اردبیل بیش از یک دهه در انتظار دریافت اعتبارات باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه توسعه منوط به تقویت زیرساخت‌ها بود ما در راه‌آهن، بزرگراه‌ها، آب و فاضلاب و فرودگاه با مشکلات متعددی مواجه بودیم. با مسئولان ملی مشورت می‌گرفتیم و در ادامه بهترین محل اعتبارات را شناسایی و برای جذب آن تلاش می‌کردیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس معتقد است: نماینده، از طرف مردم در مجلس حاضر شده و مردم انتظار دارند حداقل نماینده پیگیر امورات آن‌ها باشد و نماینده باید از تمامی ظرفیت‌های فکری خود استفاده کند تا منافع کلان و اثرات منطقه‌ای محقق شود، برخی مواقع با از دست دادن امتیازات فردی، با مسئولان رودررو قرار گرفتیم اما در نهایت اعتبارات عمرانی مناسبی برای اردبیل جذب شد.
تلاش همه مسئولان استان برای راه‌آهن
به‌گفته بدری از جمله پروژه‌های راکد عمرانی که به‌واقع مردم اردبیل را دلسرد کرده است، راه‌آهن اردبیل ــ میانه بود که طی سال‌های اخیر تخصیص اعتبار مناسب برای آن با جدیت دنبال شد و تمامی مسئولان از امام جمعه و استاندار اردبیل گرفته تا نمایندگان استان همه برای راه‌آهن تلاش کردند.
وی با یادآوری اینکه “در راه‌آهن از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کردیم و کار به تحقیق و تفحص هم کشید”، افزود: فاینانس داخلی از طریق بانک ملی با مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان تأمین شد و در طول ۱۰ سال، ۳هزار میلیارد تومان پس خواهد گرفت.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با اشاره به اینکه تمامی قطعات به پیمانکار سپرده شده است، تصریح کرد: اعتبارات ملی این پروژه نیز با افزایش مواجه است؛ راه‌آهن زیرساخت اصلی اردبیل است و نمایندگان توفیق مطلق داشتند؛ اگر پیگیری‌ها نبود سالانه ۵۰ میلیارد تومان می‌دادند و این پروژه تکانی نخورده بود.
تاریخ ایجاد ردیف بودجه بزرگراهی اردبیل را نمی‌گویم
بدری با ابراز اینکه کنار راه‌آهن اردبیل از ضعف بزرگراه‌ها نیز رنج می‌برد، تصریح کرد: تاریخ اسف‍بار ایجاد ردیف بودجه بزرگراهی اردبیل را نمی‌گویم اما رسانه‌ها از سازمان برنامه و بودجه سؤال کنند.
وی با اظهار اینکه بزرگراه و راه اصلی ردیف‌دار اردبیل ــ مشکین ــ اهر بود، افزود: دو محور دیگر سه‌راهی صحرا تا امیرکندی و جلفا ــ اصلادوز ــ پارس‌آباد ــ بیله‌سوار در شمال استان است.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با تصریح به اینکه ردیف بودجه‌ای برای راه‌های شمال‌غرب کشور پیش‌بینی شده و اردبیل همواره مورد غفلت بوده است، خاطرنشان کرد: حتی راه نمین ــ آستارا ردیف بودجه‌ای نداشت؛ اردبیل ــ سرچم هم ردیف اصلی نداشت و در ردیف  ۱۹(تأمین اعتبار منوط به توان مالی) قرار داشت.
بدری یادآور شد: یک سال تمامی محورها بررسی شد و سال دوم مشکل دو مسیر ارتباطی را حل‌وفصل کردیم و اواخر ۹۶ از آقای نوبخت درخواست کردیم که اردبیل ــ سرچم و نمین ــ آستارا از ردیف بودجه برخوردار شود؛ به ما گفتند ردیف جدید اضافه نمی‌شود که بنده گفتم “تحقیق و تفحص بنده به‌جای خود باقی است” و همین موضوع موجب توجه به اردبیل شد.
وی افزود: بعد از ۳ ساعت انتظار در دفتر نوبخت موفق به دیدن وی شدم و در نهایت موفق به کسب ردیف بودجه‌ای شدیم؛ در روز ارائه لایحه آقای نوبخت نوید اختصاص بودجه به راه‌آهن و اردبیل ــ سرچم را با ما مطرح کرد که با بررسی جدول‌ها مشاهده شد این اظهارات صحت دارد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: سال ۹۷ در مجلس به  ردیف بودجه اردبیل ــ لنگان، گرمی ــ امیرکندی اضافه کردیم یعنی از اردبیل تا گرمی و بیله‌سوار دارای ردیف  بودجه شد؛ سال ۹۵ این محور ۹۰۰میلیون تومان اعتبار، سال ۹۶، ۱۲میلیارد تومان اعتبار، سال ۹۷، ۱۸ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز، ۲۱میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد.
بدری با اشاره به اینکه سال ۹۷ برای هر نماینده ۱۰ میلیارد تومان از ردیف ملی ارائه شد تا در هر بخشی که صلاحدید است هزینه کنند، ادامه داد: نمایندگان اردبیل سهم ۳۰میلیاردتومانی خود را به راه‌آهن اختصاص دادند.
تأمین آب شرب اردبیل برای دورنمای ۱۴۲۵
وی اضافه کرد: در ردیف بودجه مستقل سراب ــ بستان‌آباد کلمه نیر را اضافه کردیم تا ردیف رسمی بزرگراهی داشته باشد؛ در شمال استان هم برای سه‌راهی سربند تا سه‌راهی مشکین‌شهر ردیف نداشتیم که به ردیف جلفا ــ اصلاندوز ــ پارس‌آباد ــ بیله‌سوار نام مشکین‌شهر را اضافه کردیم و در شمال استان تمامی راه‌ها ردیف بودجه بزرگراهی دارد.
به‌گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تمامی شبکه‌های اصلی مراکز شهرستان به اردبیل و اردبیل به شرق و غرب ردیف بودجه دارند و رقم همه بودجه‌ها به‌رغم کاهش اعتبارات عمرانی در کشور با افزایش همراه است.
بدری با بیان اینکه “در بررسی بودجه سال ۹۸ در زمستان سال گذشته، برای فاضلاب اردبیل، نیر و نمین توجیه اقتصادی در وزارت نیرو نوشته شده بود که با رحمانی مدیر کل راه بررسی کردیم”، تصریح کرد: طراحی فاضلاب اردبیل برای ۳۵۰ هزار نفر است که در مجلس آن را به ۸۳۰ هزار نفر اصلاح بودجه کردیم با دورنمای ۱۴۲۵٫
وی ابراز کرد: در سال ۹۷ برای اولین بار ردیف بودجه برای فاضلاب نمین پیش‌بینی کردیم و به ردیف فاضلاب شهر نیر، فاضلاب نمین اضافه شده است؛ بعد از چاپ بودجه با مستندات این اقدامات ارائه می‌شود.
وی با تأکید به اینکه تأمین آب شرب اردبیل از سد یامچی در ردیف بودجه لحاظ شده است، ادامه داد: با پیگیری‌ها و مشورت با آب و فاضلاب کشور، محدودیت سد یامچی برای تأمین آب شرب برداشته شد تا در صورت نیاز از هر منبعی که امکان‌پذیر است، آب شرب با مطالعات کارشناسی تأمین شود و مشکل بودجه نداشته باشیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: همچنین در ردیف مطالعاتی قطار سریع‌السیر ارومیه به تبریز نام اردبیل را آوردیم که در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به‌گفته بدری این پروژه از بعد تجاری و کریدور شرق ــ غرب اهمیت ویژه دارد و به‌لحاظ رونق گردشگری و توسعه روابط بین‌الملل نیز ثمرات قابل‌توجهی برای استان خواهد داشت.
رسیدگی به فرودگاه شمال استان را نقد می‌کنند
وی بخشی دیگر از اقدامات برای توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل را توجه به فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد و دریافت اعتبار دانست و گفت: برخی رسیدگی به فرودگاه شمال استان را که خارج از محدوده انتخاباتی ما است نقد می‌کنند اما نگاه ما به توسعه استان جامع بوده و هر توانی برای رونق زیرساخت‌های ارتباطی داریم به‌کار گرفته‌ایم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان امسال و سال آینده برای فرودگاه اردبیل اختصاص یافته که سالن‌ها، باند و زیرساخت‌ها تکمیل می‌شود و با تکمیل آن همزمان ۶ هواپیما می‌تواند در این فرودگاه بنشیند و بارگیری کند.
وی همچنین گفت: سیستم کت دو در باند فرودگاه اجرا شده و پیگیر بودیم که فرودگاه اردبیل هاب منطقه‌ای (محل توزیع خدمات حمل‌ونقل در سطح بین‌الملل) باشد که تحریم دست ما را بسته است و فعلاً اجرای آن امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: هرکجا و در هر پروژه‌ای نیاز به تذکر بوده در مجلس مطرح کردیم و اعتقاد داریم اردبیل نیازمند تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی است و باید فرصت‌سوزی‌های گذشته رفع شود.
گفت‌و‌گو از ونوس بهنود

انتهای پیام/تسنیم