پروژه پل غیرهمسطح ایستگاه سرعین در اردبیل با عمر ۱۳ ساله خود این روزها به ضرب المثل پروژه‌هایی بی‌تناسب با توان اجرایی یک منطقه تبدیل شده است.


ساوالان خبر (savalankhabar.ir)

بعد از اجرای ۴ تقاطع غیر همسطح در اردبیل و تغییر محسوس چهره شهری که حتی یک تقاطع غیرهمسطح نداشت، مسئولان به طرز شگفت‌انگیزی به احداث این قبیل ‌پل‌ها علاقه‌مند شدند.

تاجایی که ۱۳ سال پیش طرح اولیه احداث یک پل در یکی از بخش‌های پرتردد شهری مطرح شد و نام آن را نماد معماری اردبیل برگزیدند؛ چرا که هیچ پروژه‌ای با این وسعت و به این شکل در اردبیل تاکنون به اجرا در نیامده است و قرار بود پل قدس به نوعی یک کارنامه ماندگار برای اردبیلی که تمایل داشت چهره خود را به مادرشهرها شبیه سازد، تبدیل شود.

سال‌ها مطالعه به ظاهر کارشناسی پل قدس به طول انجامید و صندلی‌های شورا نیز از دور چهارم به دور پنجم رسید و به افراد دیگری تعلق گرفت تا هیجانات ساخت یک پل را انعکاس دهند.

اما با گذشت ۱۳ سال از آغاز مطالعات پل غیر همسطح قدس و نزدیک به ۶ سال از عملیات ساخت آن، این پروژه به لاشه‌ای در ورودی شهر اردبیل تبدیل شده و پلی که قرار بود ترافیک را کاهش دهد، خود به عامل تشدید ترافیک در این محدوده از شهر تبدیل شده است.

اما با وجود اینکه به اذعان مسئولان طراحی این پل کامل بوده و هیچ نقصی ندارد، تصمیمات هیجانی و تبلیغاتی موجب شده تا مهمترین نیازمندی این پروژه یعنی پول، تامین نشود.

در ابتدای ساخت این پروژه مقرر شد تا بانک شهر با اعطای تسهیلات در ساخت پل مشارکت کند اما چند سال بعد زمانی که پروژه متوقف و میلگردها اکسیده شدند، سوال رسانه‌ها و مردم از وضعیت این پل به این پاسخ ختم شد که به دنبال تامین مالی آن هستیم.

ملاحظات مالی نماد معماری دیده نشد

یکی از عمده‌ترین ضعف‌های اجرای پروژه‌های عمرانی در اردبیل، آغاز به کار شتابزده بدون توجه به مطالعات جامع است. برخی پروژه‌ها فاقد ملاحظات زیست محیطی، برخی فاقد پیوست فرهنگی و بخش عمده‌ای فاقد شیوه‌های تامین مالی است.

در واقع کلنگ‌هایی که به زمین کوبیده می‌شود صرفا در معرض عکاسی و در صدر اخبار برای آقای مدیر بوده و مدتی بعد سرنوشت تلخی چون رکود و توقف چندین ساله دیده می‌شود.

تقریبا در تمامی پروژه‌های شاخص عمرانی استان اردبیل مشکل تامین مالی مشاهده می‌شود. هر چند تعداد پروژه‌های شاخص این استان چندان قابل توجه نیست اما تالار شهر، راه آهن اردبیل، مرکز هنرهای دینی و پل قدس مثال هایی از پروژه‌هایی هستند که بدون توجه به وضعیت تامین مالی آن استارت خورده است و اغلب نزدیک یک دهه در رکود به سر برده‌اند.

در پروژه پل قدس نیز با وجود اینکه شورای شهر مدعی بود سال‌ها مطالعات آن را انجام داده است، دم دست ترین نیاز پروژه یعنی پولی که بتوان تیرآهن و میلگرد تامین کرد، مشخص نشد و راهکارهای مقطعی و شتابزده صرفا به منظور آغاز به کار یک پروژه مورد استفاده قرار گرفت.

شهرداری به منظور اجرای این پل با دریافت تسهیلات کار خود را آغاز کرد. در واقع با اعتباری که بدهی برای شهرداری محسوب می‌شد، پیمانکار بخشی از کار را پیش برد و در نهایت در میانه راه پروژه به دلایل نامشخص که بعدها کمبود مالی عنوان شد، توقف کرد.

پل قدس

پل قدس مشروط به تامین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شود

اما در ادامه اعتراض شهروندان به تاخیر در اجرای این پروژه که پیمانکار اتمام آن را در سال ۹۷ وعده داده بود، موجب شد مسئولان دست به کار شوند.

اجرای این پروژه که به تعبیر برخی مهندسان شهرسازی در وضعیت فعلی مالی دولت و شهرداری ضرورتی نداشت و تناسبی با توان اجرایی شهرداری ندارد، منتظر سفر رئیس جمهور به اردبیل ماند تا شاید بتواند رقمی برای خود اخذ کند.

در نهایت استاندار اردبیل با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور تکمیل این پل درخواست شد، گفت: ار محل سفر ۳۶ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و از محل سفر آقای نوبخت به اردبیل نیز ۴۵ میلیارد تومان درخواست شده تا از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت شود.

اکبر بهنام‌جو با تاکید به اینکه تزریق این اعتبار منجر به پیشرفت مطلوب این پروژه خواهد شد، تاکید کرد: با این میزان اعتبار، امید می‌رود پروژه در سال جاری به اتمام برسد و تلاش دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان‌ها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نیز با تائید این مبالغ گفت: در سفر اخیر آقای نوبخت تامین مالی برای پروژه پل قدس مطرح شد.

داوود شایقی تاکید کرد: دستور تامین مالی این پروژه به میزان ۴۵ میلیارد تومان صادر شده و هفته آینده ابلاغ می‌شود. این میزان اعتبار، کمک شایسته دولت به شهرداری است.

در عین حال رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل معتقد است، پروژه پل قدس مشروط به تامین مالی امسال به بهره برداری می‌رسد.

علیرضا غریبی تصریح کرد: هرچند طرح این پروژه آماده است، اما در حال حاضر تکمیل آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به اینکه درآمد شهرداری از جیب مردم است، تامین این رقم برای شهرداری مقدور نیست و باید دولت برای تکمیل کمک کند.‌ در صورتی که اعتبار مورد نیاز پروژه تامین شود، می‌توان در سال جاری آن را به اتمام رساند.

نادیده گرفتن مسئولیت اجتماعی در یک پروژه

این اظهارات در حالی مطرح می شود که شهروندان می‌گویند چرا شورای شهر و شهرداری پروژه‌ای که توان مالی آن در شهر نیست را آغاز می‌کنند؟ آن هم در وضعیتی که شهرداری تحقق شعار شهر انسان محور را در صدر اهداف خود می‌داند.

از سویی کارشناسان می‌گویند زمانی که شهرداری حتی در اجرای پروژه‌های عمرانی خود دست به دامن دولت است چگونه می تواند مدیریت جامع شهری را پیاده کند و چرا از ابتدا مطالعات کلیدی و اصولی از پروژه ها اجرا نمی شود؟

پروژه تقاطع غیر همسطح میدان قدس اردبیل در یکی از پرترددترین مناطق شهر اردبیل بر روی خیابان‌های شهدا، تقاطع امام خمینی، شهید یسری‌(والی)، خیابان معلم و خیابان شهید مطهری گسترده شده و سطحی معادل ۷۱۷۱۰ مترمربع را در بر می‌گیرد.

این پروژه از بدو آغاز به کار بخش عمده‌ای از حد فاصل چهار راه حافظ و میدان قدس را اشغال کرده و خود منجر به تشدید ترافیک در این منطقه از شهر شده است.

هر چند در روزهای نخست اجرای این پروژه شهرداری با نصب پیام‌هایی از مردم برای مشارکت و همکاری در اجرای آن تقدیر کرد اما در وضعیت فعلی همه چیز بستگی به اعتبارات تزریقی دولت برای این پروژه دارد.
از سویی اتمام این پروژه در حالی برای شهری با توان مالی اندک، نفس گیر شده است که احداث پل‌های غیرهمسطح دیگری در دست برنامه ریزی است.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/تسنیم