نورمحمدفرجییکی از دلایلی که اردبیل، استاندار خود را زودتر از تعداد قابل توجهی از استانهای کشور شناخت، پرداختن جدی رسانه های استانی به تغییر استاندار و همچنین پی گیری نمایندگان محترم به دنبال مطالبات مردمی بود، حال که مجید خدابخش گزینه بومی معتدل و با سوابق اجرایی موفق راس مدیریت استان را بدست گرفته است از ایشان انتظار میرود که با ارزیابی از وضعیت موجود، راه را برای رسیدن به وضعیت مطلوب بگشاید که در اصل همان بکارگرفتن تدبیر مورد نظر دولت خواهد بود تا با امیدی که در بین مردم و بویژه نسل جوان شکل گرفته، حماسه اقتصادی نیز بویژه در استان اردبیل محقق شود تا به تبع آن ما در شاخصهای مختلف توسعه که وضعیت خوبی نداریم، رتبه مناسب تری بدست آوریم.
در این راستا ذکر نکات و پیشنهاداتی چند در باب انتخاب فرمانداران متناسب با پتانسیلها و مزیتهای نسبی هر یک از شهرستانها لازم و ضروری به نظر میرسد. همانگونه که ایشان در اولین واکنش به انتخاب و انتصاب فرمانداران گفته است که تغییر مدیران و فرمانداران در استان اردبیل فارغ از جناح سیاسی، گروهی و حزبی انجام شده و تنها نگاهمان شایسته ‌سالاری و لیاقت خواهد بود و مدیرانی که می‌توانند در راستای توسعه سرمایه‌گذاری، بهبود معیشت مردم و همچنین تحقق حماسه اقتصادی و رویکرد جدید دولت در این زمینه حرکت کنند در دایره مدیریت و مسئولیت در دولت یازدهم حفظ شده و از توان آنها استفاده می‌شود که این رهنمود بالنفسه بسیار مفید است.
در ارتباط با این مسئله و به بیانی دیگر می توان گفت که فرمانداران در اصل و عمل حساس‌ترين بخش حلقه مديريتي را نسبت به استانداران يا اعضاي كابينه دارند. چرا که این حلقه مدیریتی اتصال دهنده بدنه اجتماعی با مسولین رده بالاتر دولت و نظام می باشد. اگر چه از سوی وزیر کشور تاکید شده است که انتخاب فرمانداران از بین نیروهای وزارت کشور باشد اما نکته ای حائز اهمیت این است که اعتدال در انتخاب فرمانداران علاوه بر ویژگیهای تصریح شده اصلی از سوی دولت در سطح ملی و استانی، در مناطق محلی پیش نیازهای خاص خود را می طلبد و لازم است که با یک کار کارشناسی شده بر اساس اولویت های اصلی توسعه پایدار برای هر یک از شهرستانهای اردبیل صورت بگیرد.
بنابراین با این رویکرد فرماندارانی می توانند موفق باشند که با یک شناخت جامع از توانمندیها و تنگناهای هر شهرستان برای زدودن تنگناها تلاش نمایند و همچنین با یک نگرش سیستمی به مجموعه مدیریتی در هر شهرستان از قبیل خود فرمانداری، سازمانهای مختلف اداری، بخش خصوصی و بویژه در بکار گرفتن سرمایه های خرد مردمی برای رونق تولید وکسب وکار در کل استان تدبیر نمایند. چرا که در زمان حاضر استان اردبیل بیشتر از همه موارد از وجود 66 هزار بیکار عمدتا تحصیلکرده رنج می برد، اگر در سطح ملی تلاش و تمرکزی بیشتر در تعامل با جهان بکار گرفته می شود تا با کنار زدن تحریمها سیستم های اقتصادی روان تر و ورزیده تر عمل کنند، در عرصه های میانی یعنی استانها لازم است استراتژی توسعه بر اساس برنامه آمایش سرزمین با اتکا به قابلیتهای هر منطقه برنامه ریزی شود و در سطح محلی نیز یعنی در شهرستانها کار و تولید رونق داده شود.
چنانچه لازم باشد در یک نوشتار مفصل دیگر به این مسئله خواهم پرداخت هر یک از شهرستانها چه پتانسیلها و چه مزیتهای نسبی دارند و با توجه به فرصتها و چالشهای پیش رو، محوریت قرار دادن کدام مولفه ها، باید اولویت ما برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در هر یک از شهرستانها باشد.

*کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای از دانشگاه تهران