پایگاه ساوالان خبر (savalankhabar.ir) :

به گزارش ساوالان خبر; حسین افسانه از چهره‌های دلسوز، کار بلد، با تجربه‌، متخصص و توانمند در حوزه مدیریتی با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های متعدد این بار پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

وی با ارائه رزومه کاری و بیوگرافی خود تصریح کرد: بنده در سال 1335 در محله پیرمادر اردبیل به دنیا آمدم و بعد از گذراندن دوره ابتدایی در دبستان هفتان و دبیرستان را در رشته علوم تجربی در جهان علوم سپری کردم و با ورود به دانشگاه مدرک کارشناسی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات را از دانشگاه آزاد اسلامی میانه و دوره مدیریت را از دانشگاه علمی و مرکز آموزش جهاد سازندگی دریافت کردم.

عضو شورای شهر اردبیل گفت:‌ بیشترین فعالیت و دوره مدیریتی بنده در جهاد سازندگی بوده به طوریکه در سال 58 به عنوان نماینده و پشتیبانی جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در وزارت جهاد حضور داشته و به مدت شش ماه نیز در عملیات کربلای 5 به عنوان مسؤول ماشین‌آلات گردان فجر فعالیت کردم.

افسانه که عضو شورای جهاد سازندگی اردبیل، مسؤول بازسازی مناطق زلزله‌زده طارم زنجان و مدیر جهاد سازندگی شهرستان میانه فعالیت کرده در اردبیل نیز به مدت دو سال معاون پشتیبانی سازمان جهاد سازندگی استان اردبیل، سه سال مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل، چهار سال شهردار اردبیل، سه سال مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اردبیل و عضو هیأت مدیره سازمان شهرداری‌های استان اردبیل، پنج سال مدیرعامل شرکت مهندسی جهاد نفت استان اردبیل را عهده‌دار بوده است.

وی افزود: مدیریت جهادی خودم را مدیون این نهاد ارزشی و مقدس هستم و بر این باورم که با حضور در پارلمان محلی و شورای شهر می‌توان نقش خطیری را در این حوزه ایفا کرد.

افسانه علت اصلی به ثمر نرسیدن بسیاری از اهداف و برنامه‌ها را عدم وجود همدلی و مطامع شخصی، سیاسی، عمران و آبادانی اعلام کرد که رضایتمندی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.

افتخارم این است که فعالیت اجتماعی خود را از نهاد مقدس یعنی جهاد سازندگی شروع کرده‌ام همانا مدیریت جهادی تجربه با ارزشی بود که در جهاد سازندگی از آن بهره می‌بردم یعنی اخلاص، ایثار، تلاش، خدمت بدون منت به محرومان و مستضعفان که آرمان جمهوری اسلامی بود و آثار خدمات بر چهره روستانشینان و شهروندان کاملاً ملموس بود بنابراین بر این اساس هر چند که به عنوان مأمور در وزارتخانه‌های دیگر نیمه دوم فعالیت خود را سپری کردم اما در نهایت خدمت خود را در همین نهاد مقدس یعنی جهاد سازندگی به پایان رساندم.

مدت 13 سال فعالیت مستمر در ارتباط با شهر، شهرداری و شورای اسلامی شهر دارم و تجربه مدیریت شهری به عنوان شهردار اردبیل، مدیرکل شهری و روستایی استانداری و یک دوره شورای شهر در کارنامه بنده وجود دارد که این تجربه می‌تواند در پویایی مدیریت شهری نقش مؤثری داشته باشد.
مهندس حسین افسانه از حضور خود در شورای شهر درد دل زیادی داشت و اظهار کرد: اعضای شورای شهر که باید با تدبیر و در توسعه عمران و آبادانی شهر سیاست‌های شفاف و اهداف پویایی داشته باشند، متأسفانه به علت عدم وجود همدلی و مطامع شخصی و سیاسی، توسعه، عمران و آبادانی شهر را تحت تأثیر خود قرار داده و پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و دخالت در امور اجرایی و مانع‌تراشی و تعطیلی پروژه‌های عمرانی در فصل کاری ما را آزرده کرده البته برای از بین بردن این موانع تلاش و همت زیادی به خرج داده‌ایم که شهروندان کاملاً به این امر واقف هستند و محبوبیت ما نیز ناشی از دفاع عالمانه و صادقانه از شهر و شهروندان است.

اما گفت‌و گوی رو در روی ما را با مهندس حسین افسانه که در مدت چهار سال حضور در شورای شهر همواره در کمیسیون برنامه و بودجه و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نقش بی‌بدیل داشته، در پی می‌خوانید.

*در هیاهوی تبلیغات عده‌ای مدرک و تخصص خود را بدون استناد به حقایق به رخ مردم می‌کشند، نظر شما در این مورد چیست؟

هر فردی که به دنبال تحصیل علم است و می‌خواهد با اخذ مدرک سطح علمی و دانش خود را ارتقا دهد مرحله اول اخلاق‌مداری است، مردم به دنبال افراد با تدبیر، صادق و سالم هستند حال اگر صداقت و سلامتی نفس توأم با علم و دانش باشد یک فرد ایده‌آل می‌شود اما متأسفانه عده‌ای به دروغ یا به حق مدرک خودشان را ابزار تبلیغاتی کردند که این شیوه مناسب و روش غیراخلاقی محسوب می‌شود که در یک جمله می‌خواهم بگویم «ادب مرد به از مدرک اوست»، اگر در شخصی ادب و معرفت و اخلاق اسلامی حاکم نباشد چه بسا وجود چنین اشخاصی آفت بزرگی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها خواهد بود که امیدوارم شرایط و فرهنگی در جامعه حاکم شود که همانند دوران قبل علم، دانش، مدرک و تحصیلات افراد را دیگران تعریف کنند نه شخص خودش.

در اینجا صحبت از شورای شهر است و ما به دنبال آن هستیم تا فردی که قابلیت حضور در پارلمان محلی را دارد، دارای چه شاخصه‌هایی باشد و از چه خصوصیت‌هایی بهره‌مند بوده تا مردم نیز در تشخیص خود دچار خطا، گمراهی و راه ناصواب نشوند.

در کشورهای توسعه یافته معمولاً آنهایی وارد نهاد مردمی در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شوند که افرادی پخته، با تجربه و بی‌نیاز از کلیه منصب‌های دنیوی و مقامات موقت و زودگذری باشند به طوریکه از هر لحاظ غنی و قانع بوده و با نگاه عالی به این جایگاه اجتماعی داشته باشد.

در این بین نهاد مقدسی چون شورای شهر که از نام آن نیز مشخص است، باید افرادی انتخاب شوند تا بتوانند ارزش‌ها را ترویج داده و از بعد نصیحت، موعظه و پند حرکتی را انجام دهند تا انتخاب روی گزینه ایده‌آل،‌ آرمان‌گرا، با تدبیر و تعهد همراه با تخصص و تجربه مفید باشد که به هم آمیختگی این مؤلفه‌ها می‌تواند شورای شهر شاخصی را رقم بزند.

پارلمان محلی خان نعمت نیست که هر کس در گوشه‌ای از آن بنشیند و ارتزاق کند یا پارلمان محلی جایی نیست که ما برای خودمان پایگاه اجتماعی کسب کنیم و یا پله رسیدن به منصب‌های بالا باشد بلکه فرد پخته، متعهد، متخصص و با تجربه در پارلمان محلی در حقیقت کلیه اندوخته‌های سالم چند دوره‌ای که مشغول بوده، آن را انتقال می‌دهد تا از آن بهره‌برداری شود و به شهر هزینه بدهد نه اینکه سهم‌خواهی کند.

متأسفانه به دلیل عدم آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی دغدغه‌ها و آسیب‌هایی را شاهد هستیم در حالی که یکی از اصلی‌ترین وظیفه دولت آگاه‌سازی شهروندان از حقوق خودشان است به طوریکه تعدادی از همین غفلت‌ها، ناآگاهی‌ها و سوءاستفاده‌ها سبب شده تا در نهایت با شعارهای غیراصولی، غیراخلاقی و غیرقانونی عده‌ای قصد قدم گذاشتن به عرصه پارلمان محلی را داشته باشند.

از صفت‌های بارز و شاخصه‌های مهم عضو شورای شهر آن است که عضو شورا باید دارای ایده، آرمان‌گرا و سیاست‌گذار باشد چرا که عرصه شورای شهر عرصه سیاست‌گذاری علمی، اصولی به ویژه منصفانه است و این ایده قطعاً با سیاست‌گذاری درست، شفافیت عمل و نگاه توسعه‌یافتگی به برنامه‌ها به ویژه در حوزه عمرانی و آبادانی میسر است و ما به راحتی می‌توانیم با برنامه‌های مطلوب در بخش‌های فرهنگی، ‌اقتصادی و اجتماعی زندگی شهروندان را به سمتی هدایت کنیم تا با بهره‌مندی از این اهداف و برنامه‌های مفید و قابل اجرا بتوانند حرکتی تأثیرگذار انجام دهند.

عضو شورای شهر اردبیل باید سیاست‌گذاری کند و برای توسعه همه‌جانبه شهر در ابعاد علمی، فرهنگی، ورزشی و... برای چهار سال حضور در پارلمان محلی برنامه‌ای دقیق داشته باشد که می‌خواهد از کجا به کجا برسد در حالی که عده‌ای در این بازار گرم تبلیغات صرفاً شعار می‌دهند در صورتی که اجرای کلیه طرح‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جز وظایف شهرداری است نه شورای شهر.

در پارلمان محلی فرد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست بلکه هرگونه لایحه‌ای که از طریق شهرداری تهیه شود و هر طرحی که از طرف شورای شهر ارائه شود، نیاز به تصمیم اکثریت دارد و تصمیم یک فرد به هیچ عنوان عملیاتی، قانونی و کارآمد نیست.

آنان که خلاف این موضوع را تبلیغ می‌کنند، در صدد انحراف ایجاد کردن در دیدگاه‌های مردم نسبت به وظایف شورای شهر و شهرداری هستند و نقطه ضعفی که متأسفانه دولتمردان تاکنون نتوانستند در این امر به شکل مطلوب در رفع آن قدم بردارند، مدیریت واحد شهری و سپردن کار و امورات به خود منتخبان شورای شهر است که به نظر می‌رسد این‌گونه در بین شهروندان القا شده که شورای شهر، شورای شهرداری است در حالی که شورای شهر نه یک دستگاه ولایتی، نه یک دستگاه مدیریتی و نه اینکه یک دستگاه حکومتی است بلکه شورای شهر نهاد سیاست‌گذار و ناظر بر عملکرد مدیران شهر است.

در این نظارت اگر همان‌ طوریکه تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها با تدبیر، عمل، آگاهی و تخصص همراه باشد به یقین برای نظارت نیز برنامه‌ای تعریف شده تا شورای شهر بتواند به وظیفه قانونی خود به نحوه مطلوب بپردازد.

بنابراین بر این باورم که اعضای شورای شهر افرادی صرفاً تصمیم‌گیر و در عین حال بی‌نیاز به همه مسائل هستند و تنها به اهداف نظارتی و تصمیم‌گیری خود مشغولند که البته در این زمینه در کنار میدان دادن به جوانان باید از تجربه، تخصص و تعهد افراد میانسال نیز استفاده کرد که باید افراد با تجربه و متعهد سعی کنند تا در این میدان خدمتگزاری فضا را برای جوانان لایق و شایسته به وجود آورند تا آنها نیز به صورت پله به پله مراحل تعالی و ارتقا را طی کرده و برای خدمت به شهر و مملکت خودشان که یکی از وظایف نخبگان است، کوشا باشند.

البته میدان دادن به افراد با تجربه و متخصص به این معنا نیست که قشر جوان را به فراموشی بسپاریم بلکه با توجه به مدت طولانی خدمت جوانان و فکر نو و اندیشه پر بار آنها باید همراه و همیشه از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم که در صورت هدایت صحیح و حمایت عالمانه افراد جوان نیز می‌توانند در آینده سکاندار این وظیفه خطیر باشند.

* برخی‌ها معتقدند پارلمان محلی تنها جای حضور مهندسان است، شما نیز بر این باورید؟

شورای شهر به عنوان پارلمان محلی از جهات و جنبه‌های مختلف دارای کارکرد و حرکت مؤثر است به طوریکه ما اگر به توسعه شهر فکر کنیم، نباید احساس کنیم که تنها یک مهندس ساختمان می‌تواند ورودش در این عرصه مؤثر باشد در حالی که این اشتباه محض است، اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده محاسبه کنیم به کلیه فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... نیاز دارد.

بنابراین تنها اختصاص دادن پارلمان محلی به یک قشر خاص در حقیقت نادیده گرفتن سایر کمیسیون‌های تخصصی در شورای شهر است.

اگر همین تفکر که شهر فقط نیاز به مهندسان دارد و شاید خود بنده را نیز که از این قشر هستم، مورد مذمت قرار دهند، شبیه به دیدگاهی است که هیچ کس نمی‌تواند به خوبی مسائل و موضوعات آن را درست هضم کند.

در این صورت باید گفت بهترین نمایندگان در پارلمان محلی باید خیاطان باشند که از بدو تولد انسان تا مرگ بشر در هر زمان، هر شرایط و هر قشری در ارتباط بوده و همین خیاطان برای لباس آنها طرحی ارائه کرده و اجرا می‌کنند.

برای مثال این خیاطان لباس بچه‌های مدرسه، روحانی، یک نظامی، خدمتگزار، فرهنگی و استاد دانشگاه، دانشجو و... را می‌دوزند، افسوس اینجاست که این چه تفکری است که شهر را باید فقط مهندسان بسازند مگر پل طبیعت تهران یا برج میلاد تهران یا برج‌های معروف کشورهای اروپایی را اعضای پارلمان طراحی می‌کنند؟

خوشبختانه در کشورمان مشاوران زبده، عالم و متخصص وجود دارد که اگر به فکر منابع مالی پایدار باشیم، می‌توان با هزینه‌کرد آن بهترین مشاوران را انتخاب کرده و عالی‌ترین طرح‌ها را در شهر مطالعه و پیاده کرد.

باید در شرایط کنونی از این شعار انحرافی خارج شویم که شورای شهر تنها مهندس نیاز دارد بلکه از همه تخصص‌ها و قشرها در شورای شهر باید بهره برد نه از قشر خاص.

* برآوردتان از فعالیت شورای چهارم چگونه است؟

بنده در شورای چهارم بسیار اذیت شدم، متأسفانه تعدادی با اهداف انحرافی سعی کردند مسائل را به معنای واقعی قبول نکنند چرا که دنبال اهداف خاص بودند که در برخی موارد این موضوع ناشی از عدم آگاهی از وظایف و قوانین شورای شهر است.

دخالت بیش از حد اعضای شورا در امورات اجرایی شهرداری آزاردهنده بود و بالاتر از این عدم توجه و احترام به نظر کارشناسان و تحمیل نظر شخصی به بدنه کارشناسی شهرداری بود که در مواردی متأسفانه بیش از هر چیز ما را اذیت می‌کرد.

اما در کنار آن احیای حریم بقعه شیخ صفی‌الدین، احیای بازار سنتی اردبیل که شناسنامه این شهر است و همچینن معرفی نوابغ تاریخی این شهر به ویژه هویت تاریخی و تمدنی خاندان صفویه بیش از همه چشم‌نواز بود.

غفلت از این سرمایه‌ها و تاریخ با عزت در حقیقت خاک ریختن بر روی شناسنامه این کهن شهر است که می‌تواند دل‌آزردگی‌ها را به همراه داشته باشد بنابراین هدف از احیای حریم شیخ صفی زنده کردن تاریخ و تمدن اردبیل بود که ناکام گذاشتند.

توزیع عادلانه بودجه در چهار منطقه شهرداری بنده را تا حدودی راضی کرده بود اما متأسفانه تعدادی باز هم به صورت عمدی برای به انحراف کشیدن افکار عمومی و بهره‌برداری از قشر عوام این موضوعات را وارونه جلوه دادند که امیدوارم روزی اتفاق بیفتد که کلیه اعضای شورای شهر از تصمیم و تصویب لایحه با توجه به بحث‌های طولانی که انجام شد، برای مردم به صورت شفاف و روشن حقایق را بیان کنند و جفا در حق نظام جمهوری اسلامی نکنند.

حرکت فرهنگی که در راستای آگاهی و افزایش اطلاعات شهروندان در این دوره اتفاق افتاد، آینده روشنی را در راستای حرکت فرهنگی نشان داد که متأسفانه اعضای شورای شهر از این فرصت نتوانستند درست و اصولی استفاده کنند به طوریکه علاوه بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، شاداب زیستن و طراوت‌ بخشیدن به شهروندان به صورت مطلوب برخی حرکت‌ها و اقدامات نیز انجام شد یعنی پیوست فرهنگی در پروژه‌ها پررنگ‌تر شده بود.

* چرا همچنان سیمای شهر اردبیل جذاب نیست؟ برای حل این مشکل چه نظری دارید؟

شهر ما هنوز که هنوز است به جای آن که به عنوان یک شهر ییلاقی معرفی شود و همیشه شهروندان از طبیعت زیبا و خدادادی استفاده کنند، ما نتوانستیم طبیعت را به صورت زنده، پویا و سر حال نگهداری کنیم هر چند که در دوران تصدی خودم اولویت برنامه توسعه فضای سبز و احیای مراکز تفریحی و فرهنگی بود که الحمدالله این فعالیت کاملا برای شهروندان ملموس بود.

این امر سبب شده به صورت غیرملموس افسردگی و عدم طراوت در چهره شهروندان احساس شود در حالی که اردبیل استعداد احیای طبیعت خدادادی را دارد و پرداختن به افزایش سرانه فضای سبز باید به صورت علمی و با استفاده از فناوری تکنولوژی روز به عنوان یک نیاز اساسی در شهر اردبیل مورد توجه قرار گیرد.

ما هر چقدر فضای سبز را افزایش دهیم به همان میزان رضایت شهروندان بیشتر احساس می‌شود در کنار آن نگهداری از سرویس‌های بهداشتی، معابر عمومی، بهداشت عمومی شهر و... به عنوان یک محیط پاک، آرام و کم دغدغه از ضرورت‌هاست که نیاز اساسی شهروندان است.

باید این موضوع را به یاد داشته باشیم که مردم با مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های روزمره زندگی روبه‌رو هستند و در چنین فضایی باید هر شهروند را با زیباسازی فضای شهری روحیه بدهیم تا امکان حضور در پارک و فضاهای سبز را به همراه خانواده برای گذران ایام فراغت حتی با قدم زدن و سپری کردن ایام استراحت خودشان را در پارک‌ها سپری کنند البته در کنار این اقدامات ایجاد طرح‌های جذاب امری ضروری است.

شهر اردبیل به اندازه کافی به دلیل طولانی بودن زمان یخبندان شهروندان در فضای بسته دارای شرایط استثنایی است و ما باید در فصل بهار و تابستان و حتی پاییز برای شهروندان فضایی را ایجاد کنیم تا با نشاط بیشتر و امیدواری از این فضاها استفاده کنند.

شعار بنده نیز همواره بر این اصل تاکید دارد که باید جلوی پای شهروندان را آسفالت و جلوی چشم آنها را به فضای سبز و فضای زنده طبیعت آراسته کرد تا از این مطلوبیت فضا بتوانند بهره کامل را ببرند.
شهر اردبیل به لحاظ اینکه یک منطقه ییلاقی است زمستان طولانی دارد و شهروندان اکثر روزهای سال را در فضای بسته سپری می‌کنند.

ما مدیران شهری باید برای فصل بهار و تابستان فضاهایی با طراوت و با نشاط ایجاد کنیم تا امید به زندگی ارتقا پیدا کند هر چند که زمستان هم جذابیت و زیبایی‌های خودش را دارد اما ایجاد اماکن سرپوشیده برای فصل زمستان هزینه‌بر و نیاز به زمان زیادی دارد.

اینکه زیاد تاکید بنده به توسعه و احیای فضای سبز و ایجاد جنگل‌های مصنوعی و مراکز تفریحی و توریستی است به این دلیل است که اردبیل در این راستا از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

در پایان امیدوارم شهروندان گرامی در دوره پنجم شورا با انتخاب آگاهانه و هوشمندانه افرادی را روانه پارلمان محلی کنند که شورایی پویا، با تدبیر، صادق و به معنای واقعی خادم مردم باشند نه با شعار انشاالله.

انتهای پیام/

نویسنده : شهرام جباری