پایگاه ساوالان خبر (savalankhabar.ir) :

به گزارش ساوالان خبر; ولی نعمتی متولد 1355 است. در سوابق وی ریاست کمسیون بهداشت و سلامت محیط زیست شهری، فرهنگی و سخنگوی شورای شهر اردبیل دیده می شود. او هم اکنون کارمند صدا و سیماست و علاقه زیادی به کارهای فرهنگی دارد.

این عضو شورا در عصر یک روز بهاری میهمان ما بود تا از فعالیت چهار ساله خود و همچنین علت ثبت‌نام دوباره برای حضور در شورای پنجم و همچنین پاسخ به برخی سؤالات و ابهامات گزارشی ارائه کند که حاصل این گپ و گفت‌و گوی دو ساعته با او را در پی می‌خوانید.

وی می گوید: بنده با حضور در دور چهارم شورا و عهده‌داری مسؤولیت در قالب سخنگویی شورای شهر و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این دوره از انتخابات نیز احساس کردم که می‌توانم برای شهر و شهروندان با طرح‌ها، برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های تعیین شده مؤثر و مفید باشم که بر همین اساس در انتخابات حاضر شدم.

نباید به سرمایه‌گذار به دید شریک نگاه کنیم

شکل‌گیری سازمان مشارکت و سرمایه‌گذاری در اردبیل

ضعف نظارت پاشنه آشیل شورای شهر است

وی تصریح کرد: هر کس براساس اهداف و برنامه‌‌ریزی‌هایی که داشته با تکیه بر توانمندی خود در این عرصه حاضر شده و بنده نیز معتقدم با سال‌ها تجربه در حوزه فرهنگی و تاکید بر توسعه بخش گردشگری اردبیل می‌توانم بسیار موفق و توانمند عمل کنم.

عضو شورای شهر اردبیل گفت: شهر اردبیل با جمعیت بالای 500 هزار نفر جمعیت و به عنوان یک خواسته و مطالبه عمومی است تا شهر اردبیل به شکل یکپارچه و براساس مؤلفه توسعه متوازن در مسیر رشد و بالندگی قرار گیرد که امیدواریم با دید کلان در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

نعمتی افزود: باید روش‌های سنتی و برخی الگوهای رایج گذشته در تعامل و ارتباط با مردم و پیگیری مطالبات آنها را کنار بگذاریم و اجازه دهیم تا براساس شیوه‌ها و مدل‌های جدید، تعامل و ارتباط برقرار شده و مردم اعضای شورا را به عنوان امین‌ترین افراد در پیگیری امور و خواسته‌هایشان همواره مورد توجه قرار داده و بر همین شیوه جدید روحیه مطالبه‌گری نیز تقویت شود.

وی ضرورت تغییر روش‌های سنتی را در روی آوردن به روش‌های جدید در کسب منابع پایدار شهری و خروج از رکود و مشکلات اقتصادی یادآور شد و بیان کرد: ما باید به فکر منابع پایدار شهری و درآمدهای مستمری باشیم تا شهر اردبیل بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند که در این حوزه توجه به حوزه گردشگری و جذب توریسم بسیار مهم است.

ولی نعمتی در گفت‌و گو با خبرنگار ما، با اشاره به علل و عوامل ناکارآمدی شهرداری اظهار کرد: اولین مشکل عدم منابع درآمدی پایدار شهری در اردبیل است که شورا و شهرداری را با چالشی جدی روبه‌رو کرده در حالی که باید از سوی مسؤولان ارشد به ویژه شورای عالی استان‌ها منابع درآمد پایدار برای شهرداری را تعریف و اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما تنها با تکیه بر عوارض و پروانه ساخت و ساز و یا از محل جرایم ماده 100 نمی‌توانیم به این منابع تکیه کنیم، غافل از اینکه درصد و سهم اردبیل از محل ارزش افزوده تولید واحدهای صنعتی و کارخانجات به نسبت سایر مراکز استان‌ها رقم پایینی است.

عضو شورای شهر اردبیل گفت: ما نمی‌توانیم با چشم دوختن بر منابع درآمدی از محل ساخت و سازها به فکر توسعه شهرمان باشیم در حالی که باید از ظرفیت مشارکت و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم تا به بهترین شیوه و روش امکان توسعه منابع در این حوزه فراهم آید.

نعمتی تغییر نگاه در این حوزه برای جذب سرمایه‌گذاران را به عنوان عوامل مؤثر در توسعه اردبیل یادآور شد و افزود: بنده حتی با کلمه مشارکت موافق نیستم و معتقدم نباید به سرمایه‌گذار به دید یک شریک نگاه کنیم بلکه باید در حمایت از این سرمایه‌گذاران به گونه‌ای رفتار کنیم که ما نیازمند حضور و مشارکت آنها هستیم.

ما در جذب سرمایه‌گذاران نباید به دید شریک به آنها نگاه کنیم بلکه باید با خواهش و تمنا و ایجاد جذابیت‌های بیشتر از سرمایه‌گذاران بخواهیم در این حوزه ورود پیدا کنند

وی حل نظام پیچیده بروکراسی برای سرمایه‌گذاران و رفع موانع موجود را در کنار راه‌اندازی یک مجمع ویژه در حمایت از سرمایه‌گذاران یادآور شد و بیان کرد: شورا و شهرداری اردبیل در حال راه‌اندازی سازمان بزرگ مشارکت و سرمایه‌گذاری است که با پیگیری‌های شهردار اردبیل امیدواریم هر چه سریعتر این امر به نتیجه برسد و ما به فکر تقویت مباحث فنی و سرمایه‌ای در این حوزه باشیم.

نعمتی ضرورت مدیریت بهینه از امکانات و تجهیزات را در مجموعه شهرداری یادآور شد و اضافه کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی نیمه دولتی باید به سمتی حرکت کند تا همچون سازمان‌ها و شرکت‌های غیردولتی بتواند به صورت تخصصی خدمات ارائه کرده و درآمدزایی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اگر این اتفاق با چارت‌بندی روش‌ها و حرکت به سمت تخصص‌گرایی باشد، می‌توان امیدوار بود که مردم دیدشان را به سمت شهرداری تغییر دهند چرا که مردم در مراجعه به شهرداری همیشه با دیدگاه پرداخت پول مواجه هستند در حالی که باید اعتماد آنها را به روش‌های مختلف جلب کنیم.

نعمتی اظهار کرد: اگر زمانی بانک‌ها با شکل‌گیری بانک‌های خصوصی بر تکریم و احترام ارباب رجوع و مشتریان با هم رقابت کردند امروز نیز باید در شهرداری چنین رقابتی در تکریم و احترام ارباب رجوع اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: ما با تغییر نگرش‌ها و از بین بردن دید منفی به راحتی می‌توانیم حتی مردم را به سمت تولید کمتر زباله سوق دهیم و در کنار آن با الکترونیکی کردن خدمات زمینه راحتی مردم را در دریافت خدمات شهرداری فراهم کنیم.

نعمتی با بیان اینکه جنس فعالیت‌های شهرداری، جنس فرهنگی و توجه به ارتقا آموزش در جلب مشارکت مردم است، گفت: شایسته است با برنامه‌ریزی و تجهیز امکانات و نیرو در این حوزه هدفمند عمل کنیم.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر اردبیل افزود: همچون شهرهای دیگر، شهرداری با توافق دستگاه‌های دیگر می‌تواند املاک آنها را در داخل شهر خریداری و تملک کند تا با احداث پارکینگ‌ها و مجموعه‌های خدماتی و گردشگری بتوان رضایتمندی آنها را فراهم کرد.

وی تغییر نگرش نسبت به کارکرد و فعالیت شهرداری را با آزادی عمل و در عین حال نظارت کافی یادآور شد و بیان کرد: تعامل شورا با شهرداری نباید به عنوان یک اقدام ناپسند شمرده شود بلکه باید با همراهی مردم ما از روزمرگی‌ها و تولید و پخش آسفالت، توسعه فضای سبز و سایر بخش‌ها عبور کرده و به مشکلات اساسی مردم در سطح شهر توجه کنیم.

سخنگوی سابق شورای شهر اردبیل با تاکید بر اصل تعامل در ارتقا جایگاه شورا و شهرداری اضافه کرد: شهردار اجیر شده شورا نیست بلکه در بسیاری از موارد باید با تعامل و همفکری کارها را به پیش ببریم و احساس نکنیم که شهردار باید در خدمت شورای شهر باشد.

نعمتی ادامه داد: ما با گذر از مسائل عادی و روزمره که در یک فرآیند تدریجی قابل حل است، باید به کارهای بزرگ همچون اصلاح ناوگان عمومی در شهر، استفاده از روش‌های جدید در کنترل ترافیک، اجرای طرح‌های اقتصادی و درآمدزا برای توسعه منابع پایدار شهری فکر کنیم و در کنار آن موضوع فرهنگسازی و آموزش را نیز جدی بگیریم.

در شهری که بیش از شش ماه آن هوا سرد و نامساعد است، ما به شهر بازی سرپوشیده نیاز داریم تا هموطنانمان به راحتی بتوانند در این فضاها و مکان‌ها حاضر شده و از شرایط به وجود آمده بیشتر و بهتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید از جزیره‌ای عمل کردن و سطحی‌نگری عبور کرده و در یک برنامه میان مدت و بلند مدت به سطحی از ارائه خدمات برسیم تا شرمنده مردم نباشیم، گفت: البته اصل اساسی در این موضوع برنامه‌ریزی و منابع مالی تعریف شده است که می‌تواند نقطه تحولی را ایجاد کند.

ضعف نظارت پاشنه آشیل شورای شهر است / رادیو شهر نیاز مبرم اردبیل

عضو شورای شهر اردبیل و کاندیدای پنجمین دوره پارلمان محلی اردبیل گفت: ضعف نظارت در حوزه تصمیم‌گیری و تصویب و اجرای پروژه‌ها پاشنه آشیل شورای شهر است که باید به نوعی این ضعف را برطرف کنیم.

ولی نعمتی در آستانه انتخابات شورای شهر اردبیل در دوره پنجم در پاسخ به سؤالاتی در باب مشکلات و نارسایی‌های شهری، دلیل عقب‌ماندگی شهر اردبیل از مسیر توسعه شتابان و ضرورت تعریف درست و دقیق از جایگاه و کار شورا پاسخگوی مسائل مطرح شده بود که در پی ماحصل این گفت‌و گو را می‌خوانید.

* به عنوان عضو شورای شهر که چهار سال در پارلمان محلی بودید، جایگاه شورا برای مردم درست و دقیق تبیین شده است یا نه؟

با توجه به اینکه ما در یک موقعیتی هستیم که نزدیک به چهار سال در شورا بوده و در جریان امور ساری و جاری شورا هستیم، در باب آسیب‌شناسی و رفع نارسایی‌های جایگاه شورا باید بگویم که اولاً شورا برای مردم چطور تعریف شده و جایگاه آن در چه حدی است.

شما به عنوان اصحاب رسانه در جلسات ما حضور دارید و مصوبات و تصمیمات شورای شهر را به مردم منعکس می‌کنید که این امر جای قدردانی دارد اما از طریق صدا و سیما در این چهار سال اقدامی مستمر انجام نشده تا مصوبات و تصمیمات شورا به شکل فراگیر به اطلاع مردم برسد.

بنده در سال‌های اول حضورم در شورای شهر برای رفع این خلأ پیشنهاد کردم تا رادیو شهر برای انعکاس اقدامات و فعالیت‌های شورای شهر راه‌اندازی شود که به دلیل برخی از تغییر و تحولات و نارسایی‌هایی که به وجود آمد، این خواسته به حق جامه عمل نپوشید.

* چرا همچنان ارتباط اعضای شورا با مردم به شیوه سنتی است؟

بله ما هم قبول داریم که در شورا نحوه ارتباط و تعامل با مردم در یک کانال وسیع و گسترده انجام نمی‌شود بلکه این کار همچنان به روش سنتی صورت می‌گیرد، جالب است که مردم برای پیگیری امور خود همچنان ساعت‌ها در شورا حضور پیدا می‌کنند تا درد دل و سؤال خود را مطرح کنند در حالی که ما با تکیه بر روش‌های مدرن می‌توانیم از این شرایط فاصله گرفته و یک کانال ارتباط مردمی و متفاوت راه‌اندازی کنیم تا مردمی که ولی نعمت ما هستند از این طریق به خواسته‌های خود رسیده و مطالبات را پیگیر باشند.

همان طوریکه در مجلس شورای اسلامی مصوبات و تصمیمات به شکل فراگیر منعکس می‌شود، در قالب پارلمان محلی نیز باید این کار انجام شود چرا که روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی تعامل و ارتباط شوراها با مردم نیست.

* آیا شورا دچار روزمرگی شده است؟

این روزمرگی را باید از آنجا درک کرد که ما موظف هستیم ماهانه 50 ساعت تشکیل جلسه بدهیم به طوریکه برخی از کمیسیون‌ها به تعداد زیاد و برخی به تعداد کم جلسه برگزار می‌کنند.

متأسفانه ما در شورا دچار روزمرگی شدیم و از کارهای بزرگ غفلت کردیم در حالی که لزومی ندارد 13 عضو شورا برای بررسی یک نامه در یک کمیسیون وقت خود را سپری کنند در حالی که ما به طور همزمان می‌توانیم هم کمیسیون‌های متعددی را برگزار کنیم و هم وقت بیشتری را صرف برنامه‌ریزی، نظارت و حسن اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بگذاریم.

* آیا شایسته نبود که اعضای شورا نشست‌هایی را با کارشناسان و متخصصان زبده دانشگاهی به شکل مستمر برگزار می‌کردند؟

یکی از آفت‌های شورا گرفتار شدن این نهاد مدنی در روزمرگی‌هاست که گاه جلسات خروجی مشخصی نیز ندارد در حالی که ما با دعوت از کارشناسان، اندیشمندان، نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی باید به صورت علمی موضوعات و مسائل را آنالیز کرده و تجزیه و تحلیل کنیم.

هیچ اشکالی ندارد ما مشاوران متعدد از چهره‌های علمی و دانشگاهی داشته باشیم و در حوزه‌های مختلف از شهرسازی گرفته تا مدیریت شهری، عمرانی، خدماتی، اقتصادی، فرهنگی و... برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

باید در طول هفته یک بار جلساتی را با این صاحب نظران برگزار کنیم تا با دید علمی‌تر و کارشناسی تصمیم‌گیری کرده و وقتمان را صرف کارهای زیربنایی در شهر اردبیل کنیم و گر نه لزومی ندارد 13 نفر عضو شورای شهر در کمیسیونی بنشینند و برای یک موضوع پیش پا افتاده، بحث و بررسی کنند.

شورا در شرح وظایف خود یک سری اختیارات و دامنه مسؤولیت دارد و وظایف قانونی ما گاه نیاز به تفسیر و تحلیل دارد و این واقعیتی است که شورای شهر در عمل شورای شهرداری است در حالی که شورای شهر باید برای کل شهر تصمیم‌گیری کند.

* راهکار عبور از این نارسایی‌ها را در چه می‌دانید؟

راه چاره آن است که اعضای شورای شهر تنها نگران آسفالت یک محله نباشند بلکه از ظرفیت عظیم به وجود آمده در نظارت بر بهبود فرآیندها استفاده کنند، اگر شورا وقتی برای نظارت و کنترل اجرای پروژه‌ها نگذارد، انتظاری نیست که این مجموعه بتواند پویا و پرتحرک عمل کند.

باید کلان پیگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در ارتقا جایگاه شورا باشد تا در پایان چهار سال بتوان از فعالیت‌های انجام شده ابراز رضایت کرد.

ما باید درست ارزیابی کنیم که در این چهار سال در حوزه‌های مختلف از خدمات شهری گرفته تا احداث سرویس‌های بهداشتی، دفع اصولی پسماندها، برف‌روبی‌ها، توسعه فضای سبز و... چه اقداماتی انجام دادیم و چه پیشنهادهای علمی، دقیق و کارشناسی شده در این مباحث مطرح شد که در صورت ارزیابی دقیق و اولویت‌بندی مشکلات و نارسایی‌ها به راحتی می‌توان در رفع آسیب‌ها و دغدغه‌ها حرکت جدی را انجام داد.

انتهای پیام/