پایگاه ساوالان خبر (savalankhabar.ir) :

به گزارش ساوالان خبر; معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ساخت و توسعه حمل و نقل کشور گفت: تکمیل راه آهن اردبیل به عنوان یکی از پنج اولویت ریلی کشور است که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افتتاح و راه‌اندازی این پروژه‌ها باشیم.

خادمی در گفت‌و گو با خبرنگار ساوالان خبر، اظهار کرد: راه آهن همدان، رشت، ارومیه، کرمانشاه، میانه، بستان‌آباد و اردبیل جزو پروژه‌های اولویت‌دار راه و شهرسازی است که امیدواریم طی سه سال آینده راه آهن اردبیل نیز به چرخه ریل کشور بپیوندد.

وی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از 50 درصد است و امسال در کنار 90 میلیارد تومان اعتبار مصوب، از حوزه‌های دیگر نیز تلاش می‌کنیم تا در مجموع 200 میلیارد تومان از منابع مختلف صرف اجرای این پروژه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای سال‌های آینده باید با همکاری نمایندگان مجلس از محل اوراق مشارکت و فاینانس خارجی سعی کنیم تا منابع خوبی را جذب این پروژه کنیم تا راه آهن اردبیل بتواند در مسیر تکمیل و توسعه واقعی قرار گیرد.

رئیس سازمان ساخت و توسعه حمل و نقل کشور با بیان اینکه تمام قطعات پروژه راه آهن اردبیل فعال بوده و تنها یک قطعه فاقد پیمانکار است، افزود: تلاش می‌کنیم تا یک پیمانکار قوی در این قطعه فعال شود تا به سرعت شاهد توسعه و پیشرفت این پروژه باشیم.

خادمی در جریان بازدید از روند احداث راه آهن اردبیل – میانه اظهار کرد: در سال‌های اخیر پشتیبانی‌های لازم در حوزه تأمین نقدینگی برای این پروژه انجام شده اما راه آهن اردبیل به دلیل آن که یک ابر پروژه است با یک حجم وسیع کار و به شکل سخت و دشوار در مسیر اجرایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 30 میلیون متر مکعب خاکبرداری و 9 میلیون متر مکعب خاکریزی معادل بزرگترین سد خاکی کشور در راه آهن اردبیل انجام شده و به حجم وسیع بتن‌ریزی به انجام رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول تونل‌ها و گالری‌های این پروژه 28 کیلومتر و با یک شرایط خاص این پروژه در قسمت‌ها و قطعات مختلف در حال انجام است، گفت: راه آهن اردبیل – میانه سخت‌ترین و دشوارترین پروژه ریلی کشور است که نباید مردم و مسؤولان فکر کنند که با یک پروژه ساده روبه‌رو هستند در حالی که یک پروژه زمانبر با ارزش کلی دو هزار میلیارد تومان در حجم وسیع در حال انجام است.

خادمی افزود: اکثر پیمانکاران تراز اول کشور در اجرای این پروژه سهیم هستند و این پروژه تنها با مشکل نقدینگی روبه‌روست که امیدواریم با تزریق منابع از طریق اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر منابع بتوانیم براساس زمانبندی ظرف سه یا 3.5 سال آینده در حوزه زیرسازی و یک سال بعد در حوزه روسازی راه آهن اردبیل را تکمیل و زمینه افتتاح آن را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ به طور متوسط هر سال 250 میلیارد تومان باید به این پروژه تزریق شود که قطعاً با حضور پیمانکاران و مشاوران زبده و قوی این پروژه در قطعات مختلف انجام می‌شود.

رئیس سازمان ساخت و توسعه حمل و نقل کشور از تعدد پروژه‌های ریلی کشور و افتتاح تعداد زیادی از این پروژه‌ها در نیمه اول امسال خبر داد و اضافه کرد: با این افتتاح‌ها دست ما باز است تا به پروژه‌هایی نظیر راه آهن اردبیل – میانه پول بیشتری را تزریق کنیم.

انتهای پیام/