آیا خط ریلی میانه – اردبیل توجیه منطقی دارد؟

راه آهن

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است: بهره برداری از پروژه ریلی اردبیل-میانه بیش از آنکه بار فنی و اقتصادی داشته باشد؛ تنها با تاثیرات اجتماعی همراه است.

محور ریلی اردبیل-میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر قرار است تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در سفر استانی به اردبیل درباره این خط ریلی گفت: راه آهن اردبیل-میانه در اولویت اجرایی دولت قرار گرفته و بزودی ریل‌گذاری آن از سمت اردبیل آغاز می‌شود.

 

راه آهن

 

اما یک کارشناس حمل و نقل در گفت‌وگو با تین نیوز درباره راه‌اندازی این خط ریلی می‌گوید: دولت اولویت خود را پروژه‌هایی انتخاب کرده است که تاثیر اجتماعی بیشتری دارد. طبیعتا در شرایط سیاسی کنونی که رضایتمندی مردم مهم است، اتصال استان ها به شبکه ریلی، هم مطلوب نماینده هاست و هم مطلوب دولت.

میثم لاجوردی افزود: اگر این پروژه ریلی از نظر فنی و اقتصادی بررسی شود جدا از بحث اجتماعی قطعا در اولویت نیست زیرا منابعی که در اختیار است بسیار محدود است.

لاجوردی با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در محورهایی صورت گیرد که تقاضا برای آن زیاد است گفت: اولویت با محورهایی است که تقاصای بار و مسافر و زیادی دارد و همچنین بر تحکیم روابط منطقه اثرگذار باشد که در نهایت منجر به کاهش فشار سیاسی و تحریم‌ها شود.

 

راه آهن

 

وی افزود: این نکته از نظر بین المللی مهم است زیرا منافع کشورهای دیگر را به ایران گره می زند و از نظر اقتصادی و سیاسی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی گفت: کارشناسان حوزه ریلی معتقدند تقدم و تاخرهای منطقی باید رعایت شود نه اینکه بگوییم چون این پروژه به دلیل اینکه بعد اجتماعی دارد در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: هر چند دولت از همان ابتدا مشخص کرده بود که اولویتش اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی است اما از نظر کارشناسان این اولویت‌بندی منطقی نیست.

شماره خبر : 197840 - یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷:۳۹
1396 copyright.