کد خبر : 182496
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

با داشتن راه آهن چه می توان کرد؟

وقتی با بودجه صدا و سیما‌ که هیچ کارکردی در توسعه انسانی ندارد، می توان به برخی شهرها راه آهن کشید و جان بسیاری از هموطنان را در تصادفات جاده ای نجات داد.

راه آهن

رییس جمهوری امروز راه آهن قزوین- رشت را به صورت آزمایشی افتتاح کرد.

این راه آهن ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و اعتبار آن ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

برای درک این عدد ابتدا باید آن را به تومان تبدیل کنیم که می شود: ۱۸۵۰ میلیارد تومان. دقیقا معادل بودجه یک سال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

با اعتباری بالغ بر ۱۸۵۰ میلیارد تومان ۱۶۴ کیلومتر راه آهن احداث شده که تأثیرات آن بر رونق اقتصادی و کاهش تصادفات جاده ای و تقلیل مصرف بنزین همچنین رونق گردشگری در استان‌های گیلان و قزوین غیر قابل انکار است و پول آن هم معادل بودجه ای است که هر سال به صدا و سیما اختصاص می‌یابد.

هر چه بر روی حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کنیم ارزش دارد. همین پروژه هم قرار است تا آستارا ادامه یابد.
مقایسه با بودجه صدا و سیما برای این نیست که بگوییم آن را قطع کنند و به راه آهن بدهند. برای درک موضوع بود.

بودجه های کلان با واحد هزار میلیارد تومان است و از این مقایسه ها می توان باز هم انجام داد.

اگر کل هزینه را هم بر طول راه تقسیم کنیم مشخص می شود که هر کیلومتر چقدر تمام شده و استان های دیگر نیز می توانند به جای پروژه هایی که اهمیت راه آهن را هم ندارند راه آهن بسازند.

چه خطوط ریلی درون شهری و چه برون شهری ازمهم ترین اولویت ها می توانند و باید باشند.

قطار بر مسکن هم تأثیر می گذارد. اگر امکان رفت و آمد آسان با قطار فراهم باشد تقاضای مسکن هم پراکنده می شود.

قطار بر گردشگری و دستمزد کارگر هم اثر گذار است. به جای فرودگاه های بلااستفاده و سازمان های بودجه خوار و بانک های پر از نشتی و جاهای دیگر قطار و راه آهن بسازیم. ضرر نمی کنیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اردبیلی جمعه , ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۹:۴۹

راه اهن نعمت هست،سرعت وایمنی ان باسایروسایل نقلیه قابل قیاس نیست.
سرعت ۱۶۰میروددرحالی که باسرعت ۱۰۰توپیچهای حیران یاسرچم رانندگی میتواندمنجربه حادثه شودحالاترافیک ۲،۳ساعته کرج تهران بماند.
البته ساختن راه اهن بسیارپرهزینه ست.