یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ساعت : ۲۲:۴۶
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ :: ۲۱:۴۲

علی اکبر روح نواز در یادداشتی نوشت:

مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطابق با اصول مصرح قانون اساسی، قوانین عادی و بالاخص آئین‌نامه داخلی مجلس از صلاحیت و اختیارات موسع برای اعمال وظایف نمایندگی در حوزه تقنین و نظارت برخوردار هستند.

تذکر شفاهی، کتبی، سؤال از وزرا و رئیس جمهور، استیضاح، تحقیق و تفحص، رأی اعتماد، نظارت موضوع ماده (۲۳۴) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس (نقض، عدم توجه به شأن یا استنکاف از اجرای قوانین)، نظارت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، نظارت دیوان محاسبات کشور، نظارت رئیس مجلس بر مقررات دولت، نمایندگان ناظر در شوراهای اجرایی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی، نظارت خاص کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد کمیسیون ویژه به‌منظور نظارت و تصویب برخی موارد اجرایی خاص و مهم از جمله مصادیق بارز مکانیزم عملیاتی این اختیارات قانونی در حوزه نظارت است.

با این وصف، اعمال وظایف نظارتی مجلس از طریق برگزاری جلسات انفرادی نمایندگان چه علنی و چه مخفیانه به میزبانی وزرا، ‌روسای سازمان‌های دولتی و عمومی غیردولتی، نهادها، شرکت‌های دولتی و حتی دستگاههای قضایی نه تنها خلاف بیِّن قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی، بلکه نقض غرض، شائبه‌برانگیز و فساد زاست.

این رویه غلط در ادوار مجالس رسوب کرده و تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم هم عطش‌وار در حال ثبت تصاویری از جلسات انفرادی خود با وزرا و مسئولان اجرایی و انتشار وسیع آن در شبکه‌های اجتماعی هستند.

مجلس یازدهم در راستای اصل شفافیت،‌ پاک ماندن دامن خانه ملت از فساد،بده و بستان و حراست از جایگاه رفیع مجلس در اولین فرصت و در اصلاح آئین‌نامه داخلی هر گونه جلسات انفرادی نمایندگان به میزبانی مسئولان اجرایی را ممنوع کند.

اشتراک این خبر :

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است