پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ساعت : ۱۳:۵۳
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ :: ۱۳:۰۰
شیوع ناباروری در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد شده است

شیوع ناباروری در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد شده و در حال ورود به یک مرحله نگران‌کننده بوده و در این میان استارتاپی با تمرکز بر روی موضوع ناباروری راه حل خلاقانه‌ای ارایه داده است.

وحید رشیدزاده: اکوسیستم نوآوری در حوزه سلامت دیجیتال طی چند سال اخیر در کشور شکل گرفته و در این میان استارتاپی با تمرکز بر روی موضوع ناباروری راه حل خلاقانه‌ای ارایه داده است.

متأسفانه شیوع ناباروری در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد شده و در حال ورود به یک مرحله نگران‌کننده بوده به طوری‌که از هر ۵ زوج ایرانی یک زوج نابارور است و در این میان دلیل ۴۰ درصد از ناباروری‌ها، مردان هستند.

در همین راستا استارتاپی با هدف توسعه تست‌های سریع ارزیابی اسپرم مردان و قابل استفاده در منزل به کمک تلفن‌های هوشمند، در یک پلتفرم ارایه خدمات مشاوره باروری با تیمی ۵ نفره از سال ۹۸ شروع به فعالیت کرده است.

حسین واثقی، دکترای فیزیولوژی تولید مثل و بنیان‌گذار این استارتاپ با اشاره به توسعه فناوری‌های جدید در حوزه ناباروری مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش تصویر، از تلاش تیم بین رشته‌ای اسپو برای کمک به ناباروری مردان خبر داد و اظهار کرد: استارتاپ اسپو که در پارک علم و فناوری استان اردبیل مستقر است، با هدف کاستن از هزینه‌های تحلیل داده ناباروری، آگاهی بخشی به مردان نسبت به سلامت آن‌ها و ایجاد تغییر در سبک زندگی نادرست آن‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: آگاهی و ارتقای بهداشت روانی مردان و ساده‌سازی چالش‌های ناباروری در مردان، از اهداف این استارتاپ پزشکی فرد محور است.

واثقی با اشاره به کسب مقام‌های برتر کشوری و تاییدیه مرکز ناباروری ART علوم پزشکی اردبیل برای این استارتاپ عنوان کرد: پلتفرم اسپو با استفاده از گجت طراحی شده مخصوص خود این امکان را به مردان می‌دهد که بدون مراجعه به مرکز ناباروری در خانه نمونه را آنالیز نمایند. 

این فناور حوزه سلامت دیجیتال تصریح کرد: متخصصان مراکز ناباروری نیز با توصیه سازمان بهداشت جهانی با انجام ۳ بار این تست می‌توانند از سلامت باروری آگاهی پیدا نمایند و ما نیز در اسپو این تست را برای ۳ بار و طی ۹۰ روز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ارتباط با بخش‌های پزشکی، روان‌شناسی و تغذیه از طریق اسپو

واثقی بیان کرد: ارتباط با ۳ بخش پزشکی، روان‌شناسی و تغذیه که از طریق پلتفرم تخصصی اسپو و در یک محیط خصوصی و امن از دیگر مزایای این دستگاه است که کاربران می‌توانند توصیه‌های سلامت باروری را دریافت می‌نمایند. 

وی به میزان دقت دستگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به ارزیابی دستگاه و انجام کارآزمایی بالینی بر روی ۱۶۰ داوطلب، گجت و نرم افزار طراحی شده دارای دقت ۹۷ درصدی بوده و از نظر سطح بلوغ فناوری (TRL) نیز در سطح بالا و TRL ۹ قرار دارد؛ همچنین از الگوریتم‌های مختلف مانند لاپلاسین گوسی برای لبه‌یابی تصاویر استفاده شده است.  

این دکترای فیزیولوژی تولید مثل گفت: مجموعه پزشکی اسپو، با توجه به تجربه کار در مراکز درمان ناباروری و مشاهده مشکلات موجود در این مراکز در بخش اتاق‌های نمونه‌گیری، اقدام به طراحی این پلتفرم نموده است تا موجب افزایش مشارکت مردان در شکل‌گیری خانواده سالم شود.

واثقی در رابطه با توسعه این محصول اظهار داشت: مورفولوژی اسپرم پارامتر سوم بوده که در حال اضافه شدن به دستگاه است و هم‌اکنون یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد در حوزه مهندسی پزشکی با حمایت مجموعه در حال انجام است که با خروج نتایج این مطالعه خواهیم توانست این پارامتر را نیز در اختیار کاربران قرار دهیم.  

وی اذعان کرد: پارامترهای دیگری همچون پارامتر هورمونی و ژنتیکی در اولویت اولیه بررسی برای ارزیابی ریسک از نظر بالینی نیستند و جزو آزمایش‌های تکمیلی محسوب می‌شوند؛ از طرف دیگر قابلیت پیاده‌سازی بر روی تلفن‌های هوشمند برای این موارد وجود ندارد چون تکنیک‌های بالینی آن‌ها متفاوت بوده ولی تیم ما در حال تحقیق و توسعه بر روی پلتفرمی با استفاده از شبکه عصبی است که بتواند ارزیابی دقیق‌تری را ارایه دهد.

زایمان نوزاد

قیمت پایین اسپو در مقایسه با محصولات مشابه خارجی

این محقق جوان با اشاره به این‌که گجت و نرم‌افزار اسپو به‌صورت کاملا بومی طراحی و تست شده است، گفت: طی ۲ سال فعالیت تیم‌های پزشکی و مهندسی پزشکی، گجت و نرم‌افزار اسپو برنامه‌نویسی و طراحی شده و رقیب داخلی برای این محصول وجود ندارد و رقبای خارجی آن نیز ۳ محصول آمریکایی، کانادایی و انگلیسی است.

واثقی افزود: علی‌رغم این‌که این محصولات از فناوری‌های دیگری استفاده کرده‌اند، قیمت بسیار بالایی در دامنه ۵ الی ۸ میلیون تومان دارند و از جنبه امنیت داده‌های باروری و دقت دارای خطاهایی هستند اما اسپو با قیمت پایه ۲۵۰ هزار تومان و به‌صورت کاملا امن با ارایه یک کد مختص به هر فرد، می‌تواند به بازار ارایه شود.

نقشی که اسپو در مناطق محروم می‌تواند ایفا کند

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت ناباروری در کشور و عدم توزیع مناسب مراکز ناباروری در کشور، اسپو می‌تواند به کاهش هزینه‌های نظام سلامت کمک شایانی نماید و همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه کاهش رشد جمعیت وجود دارد، به‌عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.  

بنیان‌گذار استارتاپ پزشکی اسپو اظهار کرد: از طرف دیگر ما در مناطق محروم با ۲ مشکل پایین بودن اطلاعات سلامت باروری و دسترسی کم به مراکز ناباروی داریم که منجر به شیوع بیشتر ناباروری در این مناطق شده است که با در اختیار قرار دادن این ابزار با قیمت پایین می‌توانیم در سلامت جامعه مردان در این مناطق نقش مؤثری داشته باشیم.

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران برای تولید صنعتی و صادرات

واثقی با اشاره به مشکلات در زمینه تجاری‌سازی محصول و لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران برای تولید صنعتی، گفت: محصول اسپو دارای یک بازار با رشد ۷ درصدی در کشور است و از جنبه صادراتی نیز قابلیت بالایی برای صادراتبه کشورهای همسایه مانند روسیه و ترکیه دارد.

به گزارش فارس، وی بیان کرد: این کشورها نیز با مشکلات باروری درگیر هستند و ابزاری در حوزه سلامت باروری در این کشورها وجود ندارد و هزینه‌ها نیز در مراکز ناباروری بالا است که این موضوع می‌تواند فرصت مناسبی برای کشور ما باشد و ارزآوری بالایی را در حوزه سلامت دیجیتال برای کشور به ارمغان بیاورد.

اشتراک این خبر :

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است