سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ساعت : ۲۱:۴۱
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ :: ۱۲:۰۳

یبوست مزمن در افراد مسن با کارنکردن شکم یا دفع سخت مدفوع به مدت حداقل چند هفته مشخص می‌شود.

یبوست شکم

دوسوم افراد بالای ۶۵ سال به‌خصوص زنان به یبوست دچار می‌شوند. این بیماری غالباً به کارنکردن روده کمتر از سه مرتبه در هفته اطلاق می‌شود.

به اندازه کافی مایعات بنوشید تا از کم‌آب شدن بدن جلوگیری شود و در نتیجه مدفوع سخت و خشک نشود. چای و قهوه موادی هستند که باعث تشدید یبوست می‌شوند. اولویت‌تان آب معمولی باشد و بعد آب میوه طبیعی و خانگی بهترین جایگزین است.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید چون فیبر باعث افزایش وزن مدفوع و سرعت حرکت آن در مسیر روده می‌شود. آلو، سیب، گلابی، کیوی، انجیر، مرکبات، اسفناج و سبزی‌های دیگر، حبوبات، نان غلات کامل و سبوس جوی دو سر، مغزها و ذرت بوداده میل کنید.

فعالیت فیزیکی روزانه داشته باشید. ورزش کردن باعث افزایش فعالیت عضلات در روده می‌شود و سرعت عبور مدفوع از آن را افزایش می‌دهد.

هرگز نیاز به دفع مدفوع را نادیده نگیرید. گاهی سالمندان به علت اختلال در حرکت یا بی‌حوصلگی، رفتن به دست شویی را به تاخیر می‌اندازند و همین اجتناب از دفع مدفوع باعث سخت و خشک شدن آن می‌شود.

ماساژ درست شکم قبل از اجابت مزاج بسیار کمک‌کننده است، البته نحوه ماساژ باید به‌وسیله پزشک به سالمند آموزش داده شود.

مشکلات دندانی را رفع کنید. سالمندانی که دندان‌های سالمی ندارند، کمتر سبزی و میوه با پوست می‌خورند این در حالی است که فیبر غنی در پوست میوه‌ها وجود دارد.

منبع: hidoctor

اشتراک این خبر :
برچسب ها :

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است