سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ساعت : ۱۳:۱۹
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ :: ۱۶:۰۷

احداث تونل بین خلخال و گیلان، بخاطر مشکلات متعددی که در فصول مختلف سال در گردنه الماس ایجاد می‌شود، از سالها پیش بعنوان یک مطالبه اهالی مطرح بوده است و با وعده هایی که طی سالهای اخیر داده شده است، برای اهالی اهمیت چندین برابر پیدا کرده است.

تونل

احداث تونل الماس، پس از مطالعه سه مسیر توسط شرکت مشاور وزارت راه و شهرسازی، بعنوان راه حل چند منظوره و اتصال آن از طریق واریانت به جاده پونل، مشکل هر دو جاده خلخال – پونل و خلخال – اسالم را حل می کند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۸، خبرگزاری جمهوری اسلامی طی خبری از زبان محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل، خبر از شروع عملیات اجرایی تونل الماس از ابتدای سال ۱۳۹۹ داد۱٫

در ادامه و در حالیکه اهالی خلخال با برف بی سابقه بهمن ماه دست و پنجه نرم می کردند و سختی‌های برفروبی دائمی گردنه الماس، بیش از پیش رسانه‌ای میشد، در ۲۸ بهمن سال ۱۳۹۸ در همان خبرگزاری، فریدون بابائی فرماندار شهرستان خلخال از شروع احداث تونل الماس از اسفند سال ۱۳۹۸ خبر داد۲ و در همین گزارش خبری به نقل از فرماندار خلخال چنین عنوان شده بود که: «… اعتبارات قول داده شده برای حل مشکل بحران برف و همچنین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه اجرای این پروژه حیاتی محقق شده است و به محض مساعد شدن شرایط جوی و قطع بارش های برف، پروژه تونل الماس آغاز و با تکمیل و بهره برداری از آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم که استفاده از یک راه ایمن و بی خطر در فصول سرد سال برای دسترسی به استان گیلان است محقق خواهد شد…».

در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، سایت خلخالیم جدول ردیف های ملی از سازمان برنامه و بودجه کشور را منتشر کرد که در ردیف ۹ عناوین قابل تحویل «حمل و نقل» در سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ (از محل منابع عمومی) و شماره طرح ۱۳۰۳۰۱۶۱۲۲ به نام طرح (شروع عملیات اجرایی تونل گردنه الماس در محور خلخال رضوانشهر) (تصویر به پیوست) اشاره شده است۳ و در ادامه نگارنده می نویسد: « به گزارش خلخالیم، احداث تونل در جاده اسالم- خلخال از سال های بسیار دور مطرح بود؛ تا این که در دوره هشتم، با پیگیری‌های دکتر خالقی، جاده نیم قرنی پونل- خلخال به ثمر رسید و همزمان بحث تونل مطرح شد، پس از آن، سه مسیر توسط شرکت مشاور مطالعه شد و مسیر تونل از محل زندانه – خمس به دلیل ایراد فنی، هزینه های زیاد و غیرکارشناسی بودن، رد و از طرفی، جاده پونل متاسفانه بدون رعایت ایمنی، ساخت گالریها و تونل افتتاح شد؛ در دوره دهم، پیگیری احداث تونل از منطقه الماس به مجره در دستور کار قرار گرفت و با نامه نگاری و جلسات و بازدیدهای مسئولان بخش های مختلف، معاونان وزیر راه، معاونان و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و حتی اخذ دستور از رئیس جمهور محترم، سرانجام با مساعدت دکتر نوبخت، احداث ۲۳۰۰ متر تونل در مسیر جاده خلخال و اتصال آن به جاده پونل از طریق واریانت با استفاده از ردیف بودجه شماره ۱۳۰۳۰۱۶۱۲۲ مورد موافقت قرار گرفت و ۴ اردیبهشت ۹۸ تفاهمنامه میان وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه بسته شد؛ و اکنون، ردیف بودجه ملی ساخت تونل با اعتبار حدود ۲۰ میلیاردی در بودجه سال ۹۹ تثبیت شده و امیدواریم با پیگیری نماینده پرانگیزه و جوان مجلس یازدهم و مسئولان ارشد شهرستان، آرزوی چندین ساله مردم محقق شود…».

حجت الاسلام کریم اسدی، امام جمعه محترم شهرستان خلخال نیز همواره پیگیر احداث این تونل بوده و هستند، طوریکه در ۲۸ دی ماه ۹۸، خبر از قطعیت احداث تونل الماس در نماز جمعه خلخال می دهند۴ و در کنار اینها تلاش‌های زیادی که در این زمینه از طرف دلسوزان منطقه در حال صورت گرفتن است.

اخیراً سید غنی نظری نماینده خلخال و کوثر در تاریخ ۲۸ آبان ۹۹ با انتشار متن توافق نامه ای، از واگذاری اجرای این تونل به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خبر داده و متن توافق نامه را منتشر کرد۵؛ قرار گاه خاتم الانبیاء به لحاظ داشتن بنیه مالی قوی، قطعا توان اجرای این تونل را داشته و به راحتی قادر است این تونل را در کمترین زمان ممکن اجرا کند ولی در متن توافق اشاره واضحی به زمان شروع به کار اجرای این پروژه توسط قرارگاه خاتم اشاره نشده است !

مجموعه اخبار بالا باعث ایجاد خوشحالی و امیدواری در دل اهالی خلخال گردید ولی متاسفانه تاکنون، اقدام عملی در این خصوص از طرف متولیان امر صورت نگرفته است.

در تاریخ ۶ آبان ۹۹ کانال رسمی مهندس بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین اعلام کرد که در جلسه پیگیری اجرای پروژه های زیرساختی در استان که با حضور نمایندگان استان و مسئولین مرتبط وزارت راه و شهرسازی، بانک ملی، بانک مرکزی، قرارگاه خاتم الانبیاء، سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار اردبیل تشکیل شده بود تصمیماتی اخذ شده که در بند ۴ این گزارش آمده بود : «… مطالعات لازم برای احداث تونل در مسیر پونل- خلخال توسط وزارت راه انجام خواهد شد و ….». درج این مطلب توسط کانال مهندس بدری شائبه‌های مختلفی را ایجاد کرد از جمله اینکه نکند احداث تونل دیگری مد نظر است؟ و یا شاید احداث تونل الماس منتفی است ولی طی پیگیری‌هایی که به عمل آمد مشخص شد که منظور مهندس بدری همان ایجاد تونل الماس است و با توجه به اینکه تونل الماس در کنار ایجاد واریانت از زندانه به کرمان مطرح بوده و با احداث آن مشکل هر دو جاده حل می شود و مهمتر اینکه این تونل با اعتبارات جاده پونل احداث میشود، لذا سوء تفاهمات ایجاد شده در این خصوص، بعلت عدم شناخت کافی مهندس بدری از جاده های ارتباطی خلخال به گیلان صورت گرفته است.

شائبه دیگری که برای این مطلب ایجاد شد، بحث انجام مطالعات بود، این در حالی بود که مطالعات اولیه و تایید محل احداث تونل با صرف زمان و هزینه، به تایید شرکت مشاور رسیده و بعد از تایید، موفق به اخذ ردیف اعتباری شده است و سئوالی که مطرح شد اینکه چطور پروژه ای که به مرحله اجرا می رسد و قرار بوده به گفته فرماندار از اسفند ۱۳۹۸ و بنا بر وعده مدیرکل راه و شهرسازی از فروردین ۱۳۹۹ اجرایی گردد به یک باره در مرحله مطالعه قرار می گیرد؟ طبق پیگیری‌هایی که بعمل آمد، در واقع مطالعات اولیه در خصوص محل احداث تونل انجام شده است و در اینجا هم منظور مهندس بدری انجام مطالعات “اجرایی” تونل می باشد که باید توسط پیمانکار مجری و جهت اجرای نهایی تونل صورت پذیرد.

 

اشتراک این خبر :
برچسب ها :

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است