انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

اولین آزمون جدی نمایندگان

شهروز کامجو

شهروز کامجو

اردبیل در ردیف ۲۵ بودجه سال ۱۴۰۰ با ۳۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت تا تفاوتی چندانی با رتبه سال گذشته نداشته باشد.

موضوع بودجه امری بسیار تخصصی است که بررسی جزئیات آن و چرایی و چگونگی سهیم شدن بخش ها و حوزه های مختلف در بودجه نیازمند اظهار نظر کارشناسی است اما از نظر ژورنالیستی و در شکل و فارغ از محتوی می توان به بررسی کلی بودجه سال ۱۴۰۰ و سهم استان اردبیل از این بودجه می شود پرداخت.

نکته اول جدولی است که با نام سهم استانها از بودجه سال ۱۴۰۰ منتشر شد و استان اردبیل در ردیف ۲۲ این جدول با ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه جا خوش کرده بود . ابتدا باید اذعان داشت با این نرخ تورم و کاهش شدیدی ارزش پول ملی عدد اعلامی به گونه ای طعنه آمیز و مضحک به نظر می رسد ، ۳۰۰ میلیارد تومان را میتوان با دارایی یک شرکت یا کارخانه و یا با حساب بانکی یک بساز بفروش معمولی در اردبیل مقایسه کرد . این درحالی است که امورات استان اردبیل جدای از پروژه ها و طرح هایی که ردیف بودجه ملی دارند باید با همین ۳۰۰ میلیارد رتق و فتق شود که با توجه به محرومیت استان اردبیل کاری بسیار دشوار بوده و بلاشک در حوزه های مختلف با کمبود شدید بودجه مواجه خواهیم شد.

نکته دوم مربوط به سهم استان از ردیف بودجه های ملی است ، پروژه ای بزرگی مثل راه آهن ، پروژه های آبی ، جاده ها ، پل قدس و امثالهم که اساس نیاز بودجه ای مستقیمی از آن ۳۰۰ میلیارد ندارند و منابع مالی جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته شده که اصلاحا با نام منابع ملی از آن یاد می شود . در حال حاضر به عنوان بودجه از محل منابع ملی ۱۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه های کلان استان اختصاص دارد که در طول سال ۱۴۰۰ قابل جذب خواهد بود و نیازمند تلاش مسئولان محلی دولت برای به سرانجام رساندن این پروژه ها و جذب کامل این منابع است.

نکته سوم اما که مهم ترین نکته و اولین آزمون جدی نمایندگان مجلس یازدهم به شمار می رود قدرت لابی و تاثیرگذاری نمایندگان اردبیل بر افزایش بودجه استان از محل منابع ملی است . در مجلس دهم بودجه راه آهن اردبیل از ۲۷ میلیارد به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش داده شد ، بودجه راهسازی و جاده های استان به شکل قابل توجهی افزایش و دارای ردیف ملی شدند ، بخش اعظمی از پروژه های آبی استان نیز از منابع ملی بهره مند گشتند ، حضور نمایندگان در کمیسیون های حیاتی مجلس و ارائه طرح ها و مصوب کردن آنها در داخل کمیسیون ها و سپس با حضور در کمیسین تلفیق و کاور کردن یکدیگر از نظر میزان تاثیرگذاری بر تغییرات بودجه در مجلس عملکرد شایسته ای را برای وکلای مردم استان در مجلس دهم رقم زد.

اکنون مجلس یازدهم و نمایدگانی که با شعارهای بزرگ در انتخابات کرسی های مجلس را به دست آوردند با اولین چالش جدی خود روبرو هستند تا میزان کارایی و توانمندی خود را در در کج کردن لبه کاسه بودجه بع سمت استان اردبیل نشان دهند . حضور دو نماینده از استان در کمیسیون اقتصادی ، حضور نماینده اردبیل در کمیسیون عمران ، قدرت تاثیر گذاری نائب رئیس مجلس و حمایت های دیگر نمایندگان استان می توان در یارگیری و لابی های موثر و تاثیر گذاری در کمیسیون تلفیق خوشبختی اردبیل در بودجه ۱۴۰۰ را رقم زند . امام چنانچه دودستگی ها و رقابت های واهی و عدم وحدت همه جانبه هفت نماینده استان ادامه داشته باشد، سر اردبیل بی کلاه خواهد ماند.

همچنین منابع مستقیمی که در اختیار وزرا قرار دارد می تواند گره گشای مشکلات بزرگی از استان باشد. عمکلرد نمایندگان اردبیل در بودجه ۱۴۰۰ نشان خواهد داد آیا شعارهای انتخاباتی به حقیقت نزدیک می شوند و یا با تعدادی شومن که کاری به جز حرف زدن و وعده دادن بلد نیستند روبرو خواهیم بود که در آن صورت وای به حال اردبیل در ۴ سال پیش رو.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.