انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰:۵۱

شخصیت‌شناسی افراد با کمک اینستاگرام

عکس‌هایی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاریم چه ویژگی‌هایی از شخصیت ما را می‌توانند به نمایش بگذارند؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام

حتما برای‌تان جالب است بدانید با کمک عکس‌هایی که افراد در فضای اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند، می توان به ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها پی برد. در این مطلب برای بررسی این رابطه ما نه به دنبال تحلیل‌های بدون پشتوانه بلکه به سراغ برخی مطالعات علمی رفته‌ایم. یکی از افرادی که در این زمینه زیاد کار کرده است، «بروس فروِردا» از دانشگاه «جانکپینگ» در سوئد است. در این مطلب ما به سراغ تعدادی از مقالات او رفته‌ایم تا ببینیم از مجموع عکس‌های به اشتراک گذاشته شده یک نفر چه چیزهایی در باره شخصیت او می‌توانیم بفهمیم.

چه نوع عکسی در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید؟

در کارهای فروِردا، مانند اغلب مطالعاتی که در زمینه سنجش ویژگی‌های شخصیتی انجام شده است، از پرسش نامه پنج عاملی استفاده شده است. پنج عاملی که این پرسش نامه می‌سنجد عبارت اند از: برون‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، گشودگی و پذیرای تجربیات جدید بودن، سازگاری و توافق‌جویی و در نهایت روان‌رنجوری. در باره نوع عکس‌های به اشتراک گذاشته شده ، فروِردا ویژگی‌های بسیار متنوعی از عکس‌ها را در نظر داشته است. موضوعی که می‌تواند تا حدی روشن کند ویژگی‌های شخصیتی ما چه ابعاد متنوعی از انتخاب‌های ما را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

عکس‌هایی با ترکیب رنگ‌های سرد

طبق این بررسی‌ها افرادی که پذیرای تجربیات جدید هستند، احتمال بیشتری دارد که از عکس‌هایی با رنگ‌های سرد و کمی تیره استفاده کنند، البته عکس‌های این افراد دلگیر نیست زیرا علاقه خاصی به عکس‌هایی با غلظت بالای رنگ‌ها (saturation) دارند. این گروه کمتر از چهره افراد در صفحه خود عکس می‌گذارند و علاقه به پست کردن عکس‌هایی از آلات موسیقی بین آن ها قابل توجه است. در عکس‌های این افراد، تصاویری که نشانه‌های لذت بردن در آن ها مشهود باشد کمتر است اما عکس‌هایی که نشانه‌هایی از برانگیختگی داشته باشد، با احتمال بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر کمی روی ویژگی پذیرای تجربیات جدید بودن دقیق شویم، آن وقت می‌توانیم رابطه بین این ویژگی و این یافته‌ها را حدس بزنیم. به عنوان مثال افرادی که در این ویژگی قوی‌ترند، تنوع تجربه برایشان از لذت بردن اهمیت بیشتری دارد، پس اصلا عجیب نیست که تمایل شان به سمت به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی با محوریت لذت بردن نباشد. از طرفی آن ها کمتر به دنبال دریافت تایید اطرافیان هستند، پس پست کردن عکس‌هایی با فضای کمی عجیب هم از آن ها بعید نیست.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

عکس‌های ورزشی

اگر در صفحه‌ای عکس‌های ورزشی زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌تواند نشانه بالا بودن نمره صاحب صفحه در مقیاس مسئولیت‌پذیری باشد. از طرفی ظاهرا استفاده زیاد از فیلتر Kelvin هم می‌تواند نشانه دیگری از بالا بودن مسئولیت‌پذیری صاحب صفحه باشد. اما چه ارتباطی بین استفاده از یک فیلتر و مسئولیت‌پذیری می‌تواند وجود داشته باشد؟ فیلتر Kelvin فیلتری است که تم گرمی به عکس می‌دهد. این فیلتر تا مدت‌ها پرطرفدارترین فیلتر اینستاگرام به ویژه در حوزه مد بود و البته هنوز هم استفاده از آن متداول است. از طرفی افرادی که از نظر ویژگی مسئولیت‌پذیری نمرات بالایی کسب می‌کنند، به طور معمول توجه زیادی به هنجارهای اجتماع دارند. بر این اساس شاید بتوان این طور تصور کرد که این فیلتر با توجه به استفاده گسترده از آن، به نوعی هنجار در ذهن این افراد تبدیل شده و به همین دلیل اقبال بیشتری به آن دارند.

نمایش وسایل الکترونیک

اگر کسی در صفحه‌اش از وسایل الکترونیک زیاد عکس می‌گذارد، آن طور که فروِردا در مطالعه ۲۰۱۸ خود نشان داده، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا او برون‌گراست. نکته‌ دیگر در باره عکس‌های صفحه این افراد، به نمایش گذاشتن مفهوم «تسلط» در خلال عکس‌هاست. برای القای مفهوم تسلط، یکی از کارهایی که انجام می‌شود، کاهش نور عکس است؛ کاری که باعث می‌شود عکس‌هایی که این افراد به اشتراک می‌گذارند کمی تیره باشد. اما بین چنین توصیفاتی از عکس‌ها با این ویژگی چه ارتباطی می‌تواند وجود داشته باشد. افراد برون‌گرا، تمایل زیادی به صرف وقت با دیگران دارند. شاید یکی از دلایل به اشتراک گذاشتن وسایل الکترونیک توسط این افراد این باشد که امروزه این وسایل، نقش مهمی در برقراری رابطه و شکل دادن جمع‌های کوچک و بزرگ دارند. نکته‌ دیگر مربوط به مفهوم تسلط در عکس‌های این افراد است. شاید یکی از دلایل تلاش این افراد برای نمایش چنین تصویری در صفحه خود، تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان صفحه با کمک نمایش اعتماد به نفس خود است. موضوعی که می‌تواند باعث شود تا دنبال‌کنندگان تمایل بیشتری به تعامل با صاحب صفحه پیدا کنند.

عاشق عکس‌هایی با محوریت لباس

ویژگی دیگری که در آزمون پنج عاملی سنجیده می‌شود، توافق‌جویی است. زمانی که افراد در این ویژگی نمره بالایی کسب می‌کنند، انتظار می‌رود که تمایل بیشتری به همراهی با بقیه داشته باشند. اما چه ویژگی‌هایی در عکس‌های این گروه از افراد بیشتر دیده می‌شود؟ طبق این مطالعات این گروه از افراد برای به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی با محوریت لباس تمایل بیشتری دارند. البته با توجه به اهمیت زیاد مد در حوزه پوشاک و تمایل به همراهی با دیگران در این گروه از افراد، این موضوع چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. در باره فیلتر، مشخص شده است این گروه از افراد به طور محسوسی کمتر از دیگران از دو فیلتر Crema و Gotham استفاده می‌کنند. البته در نسخه‌های جدید اینستاگرام شما کمتر نشانی از فیلتر Gotham می‌بینید. اما به هر صورت هر دوی این فیلترها، به عکس‌ها فضایی کمی تار و کدر می‌دهند. فضایی که به نظر خیلی مطلوب عموم افراد نیست و همین موضوع هم شاید باعث شده افرادی که در توافق‌جویی نمره بالایی کسب می‌کنند، تمایل کمتری به استفاده از آن داشته باشند.

عکس‌هایی پر از نشانه‌های لذت بردن

افرادی که در بعد روان‌رنجوری نمره بالایی کسب می‌کنند با چند ویژگی بیشتر شناخته می‌شوند؛ آن ها اضطراب زیادی دارند، مدیریت هیجانات در آن ها ضعیف است و احتمالا از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند. در عکس‌های انتخابی این افراد، عکس‌هایی با مفهوم لذت بردن بیشتر دیده می‌شود، شاید به این دلیل که آن ها دوست دارند با توجه به اعتماد به نفس پایین، نقاط ضعف خود را بپوشانند. از طرفی آن ها تمایل به استفاده از عکس‌هایی با محوریت لباس ندارند. شاید از این نظر که از انتقادهای احتمالی گریزان هستند. البته جالب است بدانید که در کنار دوری از پست کردن عکس‌هایی با محوریت لباس، این افراد علاقه محسوسی به پست کردن عکس‌هایی با محوریت زیورآلات دارند. شاید این موضوع با مسئله پایین بودن اعتماد به نفس این گروه از افراد ارتباط دارد. هر چند برای نتیجه‌گیری نیاز به بررسی بیشتر است. نکته آخر در باره این گروه این است که این افراد از بین فیلترهای مختلف، علاقه خاصی به فیلتر Hudson دارند. فیلتری که فضای عکس‌ها را کمی سرد می‌کند.

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.