بازی بزرگان

شهروز کامجو

رنگ انتخابات کم کم بر محافل سیاسی و فضای رسانه ای غلبه می کند و گمانه زنی ها و لابی ها آغاز شده است.

انتخابات شورای شهر ششم چند تفاوت اساسی با انتخابات های قبلی خواهد داشت که باعث تنگ تر شدن حلقه های رقابتی به کاندیداهای سرشناس خواهد شد ، گرچه پیش بینی ها نشان میدهد ثبت نام ها فراتر از ادوار گذشته خواهد بود اما رقابت جدی میان کاندیداها محدود به افراد کمتری نسبت به سال گذشته خواهد بود.

کرونا قواعد بازی انتخابات را دگرگون خواهد کرد، چنانچه واکسنی تا خرداد ۱۴۰۰ کشف و توزیع نگردد و یا به دلایل دیگری همچون مصونیت جمعی در برابر کرونا قد علم نکند که بسیار هم بعید به نظر می رسد ، بسیاری از شگردهای انتخاباتی ناکارآمد خواهد شد و بازی انتخابات قواعد کاملا جدید با بازیگران جدیدتری را تجربه خواهد کرد.

آنطور که از شواهد پیداست، ستادهای تبلیغاتی، چاپ و پخش پوستر و تبلیغات کاغذی ، کارناوال های خیابانی ، دیدارهای دسته جمعی و نشست های خانه به خانه و محله ای به طور کلی ممنوع خواهد شد . اتفاقی که بازیگران سنتی را انگشت به دهان گذشاته و به طور کلی از بازی خارج خواهد کرد .

فضای مجازی تنها راه ارتباطی تبلیغاتی با مردم خواهد بود ، این مسئله هم آسیب بسیار جدی و هم فرصتی بسیار کم نظیر خواهد بود . آسیب به عنوان اینکه هر فردی با ایجاد کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی مدعی رسانه خواهد بود و فضا را به شدت از عقلانیت دور و در عین حال هزینه های انتخاباتی به به شدتی باور نکردنی بالا خوهد برد . اما فرصت این اتفاق در فضایی خلاصه میشود که برای متخصصان امر رسانه ای که از تخصص های لازم و از ایده های بدیع بره می بردند اما در حاشیه قرار گرفته بودند می توانند به سهولت توانایی های خود را در فضای رسانه ای عرضه کرده و و از فرصت بی نظیر بهره مند شود .

شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه انتخابات را به سمتی سوق خواهد داد که هر که بامش بیش رایش بیشتر تعیین کننده خواهد شد . به عبارتی گرانی خدمات و کالاها باعث خواهد شد ، به دست آرودن دل رای دهندگان مستلزم هزینه ای کلان باشد. به عنوان نمونه هزینه یک شام انتخاباتی که از قضا باید دندانگیر هم باشد قابل قیاس با سال گذشته هم نیست چه رسد به انتخابات سال گذشته . اجاره ویترین مغازه ها برای تبلیغات بسیار گران و هزینه بر خواهد بود . اگر تا دیروز با یک سطل سیریش و چند نوجوان داستان تبلیغات قابل حل بود امروز باید برای همان نوجوانان دستمزدهای کلانی پرداخت شود . خلاصه امر اینکه اگر در انتخابات گذشته با یک پراید ۱۳ میلیونی امورات انتخابات انجام میشد امروز باید با پراید ۱۲۰ میلیونی انجام شود و تمامی هزینه های انتخابات به همین منوال افزایش شدیدی خواهد داشت .

بنابراین افزایش سرسام آور هزینه های انتخابات باعث خواهد شد طیف قابل توجهی از کاندیداها فقط در سطح ثبت نام باقی مانده و به تایید صلاحیت خود اکتفا کرده و به آرای خانوادگی خود بسنده کنند . باقی قدرتمندان انتخابات شورا به سه دسته تقسیم می شوند .

۱- سنتی های انتخاباتی

افرادی که سالیان سال است در بحث انتخابات حضور داشته اند و به صورت شبکه ای طیفی از مردم را با خود همراه خواهند کرد . تعداد زیادی طرفدار دارند که صرفا از باب دوستی و رفاقت و یا رودربایستی و لجبازی با دیگر کاندیداها به دلایل مختلف به این کاندیداها منتسب هستند . این قشر از کاندیداهای سنتی با بسنده کردن به همان شیوه های قبلی با احتمال بسیار قوی با شکست مواجه خواهند شد چون قدرت اقتصادی حرف اول این دور از انتخابات را خواهد زد.

۲- کاندیداهای متمول

برخی از کاندیداها اما همیشه بر شانه پولشان سوار میشوند و تصور می کنند با قدرت ریال می توانند آرا را توجیه کرده و وادار به تعظیم کنند ، گرچه قدرت پول در انتخابات هم طرفداران خود را دارد و میتواند آرا قابل توجهی را در سبد بریز اما تاریخ ثابت کرده آنها که در کارزار انتخابات تنها به پول اکتفا کرده اند همیشه شکست خورده اند.

۳- بازی بزرگان

بزرگان همان اشخاصی هستند که هم حسن سابقه برخوردارند و هم به منابع مالی دسترسی داشته و از شبکه دوستان و همراهان انتخاباتی برخوردار هستند ، این کاندیداها را نباید با اشخاصی که قبلا آزمون خود را پس داده و با شکست مواجه شدند اشتباه گرفت . ممکن است چهره های جوان نیز وارد بازی بزرگان شوند که از مزیت های طیف سوم برخورداند.

سیب انتخابات شورای شهر تا روز آخر هزاران چرخ خواهد خورد و پیش بینی قطعی برنده و بازنده کاری عبث است اما حلقه های انتخاباتی نشان میدهد که برای پیروزی در انتخابات آتی باید وارد حلقه بازی بزرگان شد و قواعد این بازی را به در کمال مطلوب رعایت و اجرا کرد.

شماره خبر : 211564 - شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۶:۲۲
1396 copyright.